Pytagoras

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ingeborg & Nora

Hei. Jeg sitter veldig fast på denne oppgaven. Kunne noen hjulpet meg?

Espen og Amalie er naboer. Amalie har størst hus, husveggen hennes er 5 m høy. Espen sin husvegg er bare 3 m høy. En lørdag kjeder Espen og Amalie seg, fordi de ikke har flere matteprøver å rette. De bestemmer seg for å male husene. Espen setter foten av stigen sin inntil Amalies hus, og da når stigen helt opp til toppen av Espens husvegg. Amalie har lengst stige, og setter foten av stigen sin inntil Espens hus, og da når stigen helt opp til toppen av Amalies husvegg. Stigene står inntil hverandre, slik at Espen og Amalie kan dele malingsspann. Malingsspannet henges i en krok mellom stigene der stigene er like høyt over bakken. Hvor høyt over bakken henger malingspannet?

Jeg tenkte på å regne ut Pytagoras med to ukjente, men får det ikke helt til...
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Tegn figur!
To vegger et stykke fra hverandre med høyder på 5m og 3m.
Tegn inn de to stigene.
Dra en vannrett linje gjennom krysningspunktet mellom stigene og kall den ukjente høyden for h på veggene.
Da vil resterende høyder på husveggene være (5 - h)m og (3 - h)m.
Vi ser at vi får formlike trekanter og likningen:

[tex]\frac{5-h}{h}=\frac{h}{3-h}[/tex]

Kryssmultipliser og jeg tenker du finner [tex]h[/tex]!

Fasit: [tex]h=\frac{15}{8}m[/tex]
Sist redigert av Kristian Saug den 04/02-2020 18:07, redigert 1 gang totalt.
Ingeborg & Nora

Takk for svar! Vet ikke helt om jeg kryssmultipliserer riktig. Kunne du vist oss?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

[tex]\frac{5-h}{h}=\frac{h}{3-h}[/tex]

[tex](5-h)(3-h)=h*h[/tex]
[tex]15-5h-3h+h^{2}=h^{2}[/tex]
[tex]8h=15[/tex]

[tex]h=\frac{15}{8}[/tex]


Stigene krysser hverandre [tex]\frac{15}{8}m[/tex] over bakken.
Svar