Startfart med arbeid-energi-setningen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Oberst

En kloss med masse 200 g glir på et horisontalt underlag der friksjonstallet er 0,40.
Hva var startfarten til klossen? Bruk arbeid-energi-setningen.

Jeg har forstått det slik at arbeid-energi-setningen er: 1/2mv2^2 - 1/2mv1^2. Dette gjør jo at svaret ikke gir mening, siden v2 vil bli null, og dette er vel ikke en likning? Skjønner at man kan bruke den tidløse bevegelseslikningen, men tviler på at det er tillatt utifra oppgaveteksten... Hvordan skal jeg anvende arbeid-energi-setningen i denne oppgaven?
Fysikkgjest

Her manglar ei opplysning: Kor langt glid klossen ?
Oberst

Oi, unnskyld. Klossen glir 15 cm
Oberst

''Klossen glir 15 cm før den ligger i ro''.
Fysikkgjest

Friksjonsarbeidet (absoluttverdi )
W[tex]_{R}[/tex] = R[tex]\cdot[/tex] s = [tex]\mu[/tex][tex]\cdot[/tex]N [tex]\cdot[/tex]s = [tex]\mu[/tex][tex]\cdot[/tex]m[tex]\cdot[/tex]g[tex]\cdot[/tex]s

Tapet i kin. energi [tex]\left | \bigtriangleup E_{k} \right |[/tex] = [tex]\frac{1}{2}[/tex]mv[tex]_{0}[/tex][tex]^{2}[/tex]

Energivurdering: Frikskjonsarbeidet er lik tapet i kin. energi.

Finn startfarta v[tex]_{0}[/tex].

[tex]\frac{1}{2}[/tex]mv[tex]_{0}[/tex][tex]^{2}[/tex] =[tex]\mu[/tex][tex]\cdot[/tex]m[tex]\cdot[/tex]g[tex]\cdot[/tex]s

[tex]\Rightarrow[/tex] ( mult. [tex]\frac{2}{m}[/tex] )

v[tex]_{0}[/tex][tex]^{2}[/tex] = 2[tex]\cdot \mu[/tex][tex]\cdot[/tex]g[tex]\cdot[/tex]s
Oberst

Må innrømme at jeg skjønte lite av det der
Svar