Hjelpe venn med 1p

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lucia.w.w.
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 05/09-2019 17:40

Hei! Jeg har en venninne som har store problemer med å skjønne matte. Hun strøk på 1p både i vg1, og som privatist ved jul, nå har hun en siste sjanse hvis hun vil fortsette på VGs.

Vi skal møtes en gang i uka nå for å prøve å forberede henne, men jeg føler ikke at jeg greier å få hun til å skjønne det noe bedre. Så jeg lurte på om noen har noen råd til hvordan jeg best kan hjelpe henne. Hva er den beste måten å lære bort matte? Lurer også på hvilke evner som er viktigst at hun greier.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Det er det som er det vanskelige spørsmålet! Hvordan lære bort matematikk på den beste måten.......

Du har nok rett i at det kan lønne seg å prioritere noen utvalgte tema. Jeg forstår det slik at din venninne skal opp til eksamen i mai.

- Se på tidligere eksamensett sammen med henne og plukk ut tema som virker overkommelige. Se til at disse dekker ca 20 poeng på en eksamen (trenger ca 12 poeng for å bestå).
Jeg skulle tro at f eks Geogebraoppgave på del 2 er av de enklere å score bra med poeng på. Legge inn et funksjonsuttrykk, finne krysningspunkt osv..

- Terp på de utvalgte tema. Bruk tidligere eksamensett. Still spørsmål underveis om hun skjønner matematikken. Bruk løsningsforslagene når det trengs.

- Har hun mulighet for å delta i en klasse? Vil være stor fordel om hun kan det. Sjekk timeplanen og hør med administrasjonen om dette lar seg gjøre. Hjelper mye selv om hun evt bare har tid til å delta i 2-3 timer i uka.
Svar