Vi har gitt punktene A, B og C.
A=(2,-3,a+1) , B=(3,2,1) og C=(2,3,4a), der a er en konstant
En vektor, n, er gitt ved n=[b,-2,-3] , der b er en konstant.
Sett opp to likninger som du kan bruke for å bestemme a og b slik at A, B og C blir liggende i et plan med n som normalvektor.
Romgeometri
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Abel
- Innlegg: 637
- Registrert: 11/11-2019 18:23
Hei,
Tips:
[tex]\overrightarrow{n}=\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}[/tex]
Svar:
[tex]a=-1[/tex]
[tex]b=13[/tex]
Tips:
[tex]\overrightarrow{n}=\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}[/tex]
Svar:
[tex]a=-1[/tex]
[tex]b=13[/tex]
Sist redigert av Kristian Saug den 23/02-2020 21:14, redigert 2 ganger totalt.
[tex]\otimes[/tex]Kristian Saug skrev: [tex]\overrightarrow{n}=\overrightarrow{AB}\bigotimes \overrightarrow{AC}[/tex]
er ikke tegnet over egentlig tensor produkt?, mens egentlig skal der være:
[tex]\vec n =\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}[/tex]
Noen som er helt sikre?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
finn:eide skrev:Forstår ikke fremgangsmåten.
PS. I følge fasiten er a=1 og b=7
[tex]1)\,\,\overrightarrow{AB}\\ 2)\,\,\overrightarrow{AC}\\ 3)\,\,\overrightarrow{n}\\[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
-
- Abel
- Innlegg: 637
- Registrert: 11/11-2019 18:23
Hei,Janhaa skrev:[tex]\otimes[/tex]Kristian Saug skrev: [tex]\overrightarrow{n}=\overrightarrow{AB}\bigotimes \overrightarrow{AC}[/tex]
er ikke tegnet over egentlig tensor produkt?, mens egentlig skal der være:
[tex]\vec n =\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}[/tex]
Noen som er helt sikre?
Jo, dette har du helt sikkert rett i. Jeg brukte bare samme tegnet som fungerer som kryssprodukt i CAS.
Men nå fant jeg det rette tegnet i menyen. [tex]\times[/tex]
Takk for innspill!
-
- Abel
- Innlegg: 637
- Registrert: 11/11-2019 18:23
Med utgangspunkt i oppgaven du har gjengitt, er [tex]a=-1[/tex] og [tex]b=13[/tex].eide skrev:Forstår ikke fremgangsmåten.
PS. I følge fasiten er a=1 og b=7
Vedrørende fremgangsmåte: Se i læreboka hvordan utregning av kryssprodukt gjøres.
-
- Abel
- Innlegg: 637
- Registrert: 11/11-2019 18:23
Her kommer fullstendig løsning:
[tex]\overrightarrow{AB}=\begin{bmatrix} 1,5,-a \end{bmatrix}[/tex]
[tex]\overrightarrow{AC}=\begin{bmatrix} 0,6,3a-1 \end{bmatrix}[/tex]
[tex]\overrightarrow{n}=\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}=\begin{bmatrix} 1,5,-a\\0,6,3a-1 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} 15a-5+6a,-(3a-1),6 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} 21a-5,-3a+1,6 \end{bmatrix}[/tex]
Vi har fra oppgaveteksten at [tex]\overrightarrow{n}=\begin{bmatrix} b,-2,-3 \end{bmatrix}[/tex]
Denne kan vi multiplisere med [tex](-2)[/tex] slik at vi får [tex]\overrightarrow{n}=\begin{bmatrix} -2b,4,6 \end{bmatrix}[/tex]
Ved å sette disse to uttrykkene opp mot hverandre, får vi:
[tex]21a-5=-2b[/tex]
[tex]-3a+1=4[/tex]
Multipliserer andre likning med 7 og adderer deretter likningene. Får da:
[tex]2=-2b+28[/tex]
[tex]b=13[/tex]
Videre
[tex]3a=-3[/tex]
[tex]a=-1[/tex]
[tex]\overrightarrow{AB}=\begin{bmatrix} 1,5,-a \end{bmatrix}[/tex]
[tex]\overrightarrow{AC}=\begin{bmatrix} 0,6,3a-1 \end{bmatrix}[/tex]
[tex]\overrightarrow{n}=\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}=\begin{bmatrix} 1,5,-a\\0,6,3a-1 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} 15a-5+6a,-(3a-1),6 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} 21a-5,-3a+1,6 \end{bmatrix}[/tex]
Vi har fra oppgaveteksten at [tex]\overrightarrow{n}=\begin{bmatrix} b,-2,-3 \end{bmatrix}[/tex]
Denne kan vi multiplisere med [tex](-2)[/tex] slik at vi får [tex]\overrightarrow{n}=\begin{bmatrix} -2b,4,6 \end{bmatrix}[/tex]
Ved å sette disse to uttrykkene opp mot hverandre, får vi:
[tex]21a-5=-2b[/tex]
[tex]-3a+1=4[/tex]
Multipliserer andre likning med 7 og adderer deretter likningene. Får da:
[tex]2=-2b+28[/tex]
[tex]b=13[/tex]
Videre
[tex]3a=-3[/tex]
[tex]a=-1[/tex]