Finne størrelsen til en terning (fysikk)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
asas

En kar fra Nord-Trøndelag (Verdal’n) vant en million kroner i lotto. For å imponere sine
venner brukte han hele gevinsten og kjøpte en terning av rent 24 karat gull. Anta at
gullprisen er 175 kroner per gram og beregn størrelsen på terningen.

Det står relativt stille for meg etter å ha lest denne oppgaven. Jeg delte 100000 på 175 og fant ut at terningen antageligvis er 5,7 kg. Hvilken formel egner seg, når jeg skal løse denne oppgaven?
karatsvar

Karat er en masseenhet som tilsvarer 200 mg. se om du kommer videre med hintet
josi

asas skrev:En kar fra Nord-Trøndelag (Verdal’n) vant en million kroner i lotto. For å imponere sine
venner brukte han hele gevinsten og kjøpte en terning av rent 24 karat gull. Anta at
gullprisen er 175 kroner per gram og beregn størrelsen på terningen.

Det står relativt stille for meg etter å ha lest denne oppgaven. Jeg delte 100000 på 175 og fant ut at terningen antageligvis er 5,7 kg. Hvilken formel egner seg, når jeg skal løse denne oppgaven?
24 karat gull betyr at det er snakk om rent gull. Tettheten til rent gull er 19.3 (g/cm[tex]^3[/tex]). Finn ut fra dette volumet til de 5.7 kg du korrekt har regnet deg frem til. Beregn så sidelengden i terningen.
Svar