Forvirrelse angående andregradsligninger!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jon Blund

Heisann!

Jeg tar 1MY matematikk som privatist og har desverre ingen lærer å spørre om hjelp. Kanskje noen her vil hjelpe meg?:-) Det hadde vært hyggelig.

Jeg har akkurat begynt på et delkapittel som heter andregradslikninger uten førstegradsledd:

Hittil har jeg regnet ca 10 oppgaver innenfor dette delkapittelet uten store problem, men de to siste oppgavene bryter litt med mønsteret og jeg sitter litt fast.

I de tidligere oppgavene så har svaret vært f.eks +5 eller minus 5, eller ingen løsning. Men på de to siste oppgavene har fasiten to ulike svar på X for hver oppgave. Dette forstår jeg ikke. Hvis jeg taster inn ligningen og løser den grafisk på kalkulatoren, kan jeg imidlertid bekrefte at fasiten har rett.

Her er oppgavene:

A) (X - 1)^2 = 4

B) (X + 2)^2 = 1

Hvis noen kan forklare meg hvordan dette utføres med regning og hvorfor det gjøres slik hadde jeg blitt svært lettet og glad! :D

På forhånd takk!

Hilsen Jon Blund!
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

Her har vi jo strengt tatt førstegradsledd, men Ok.

A) (x-1)^2=4

Her kan du tenke deg at du setter y=x-1, og så skal du løse y^2=4. Da er svaret y=+2 eller y=-2.
Nå er x=y+1, så x=3 eller x=-1.

B) (x+2)^2=1
Det samme her: Du trekker kvadratroten og får x+2=+1 eller x+2=-1
da er x=-1 eller x=-3.
Jon Blund

Takker så meget for svar Andrina, men jeg må skuffe deg, jeg forstår ikke hva du mener :lol:

Kan du forklare litt mer hvordan og hvorfor? Er jeg storforlangende hvis jeg spør om du kan sette opp regnestykket slik det skal stå ferdig? :roll:

Takker!
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

Nei, du er ikke storforlangede :) men jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal forklare framgangsmåten bedre, men skal prøve:

Jeg tror at hvis du får som oppgave å løse likningen y^2=4, da ville du ha klart det!? Løsningene her er gitt ved y=2 og y=-2 (ganske enkelt ved å trekke kvadratroten).

Nå står det ikke y^2=4, men (x-1)^2=4. Også her skal du først trekke kvadratroten. Skal sette det opp som regnestykke:

(x-1)^2=4
x-1=2 eller x-1=-2 (nå flytter du over den -1)
x=3 eller x=-1

Håper det hjalp bedre nå.

Det samme i B)

(x+2)^2=1 (nå trekker du kvadratroten)
x+2=1 eller x+2=-1 (så flytter du over 2)
x=-1 eller x=-3
Jon Blund

Yes!!!

Da tok jeg den!:-)

Takker og bukker og nikker og neier og alt det der!

Man kan altså løse opp parentesen ved å trekke kvadratroten? Naturligvis.

Jeg gjorde slik:

(x-1)^2 = 4
x^2 - 1^2 = 4
x^2 -1 = 4
X = 5

Men hvorfor blir det feil? Gjør jeg noe feil når jeg regner ut parentesen eller går det ikke an å løse den slik?

Uansett, jeg vet jo hvordan jeg skal gjøre det nå!:-)

Flottings!
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

Her må du passe deg! Hvis du vil regne ut parentesen, så blir det:
(x-1)^2=x^2-2x+1, så du får da følgende andregradslikning:

x^2-2x-3=0
(x+1)(x-3)=0

x=-1 eller x=3

Det går altså an å løse oppgaven på den måten, men jeg mener at det blir litt enklere å gjøre det på den første måten.
Svar