Løgndetektor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

En løgndetektor er et instrument som registrerer fysiologiske størrelser (bl.a. blodtrykk, puls og åndedrett) hos en person mens hun eller han svarer på spørsmål. Formålet er å bruke endringer i de fysiologiske størrelsene til å avgjøre om personen lyver eller ikke. I USA blir løgndetektor blant annet brukt i forbindelse med politiavhør av vitner og mistenkte.
I en studie av løgndetektoren fant en ut at
- hvis en person lyver, er det 88 % sannsynlig at løgndetektoren vil avsløre dette.
- hvis en person snakker sant, er det 14 % sannsynlig at løgndetektoren vil indiktere at personen lyver.

a) Et vitne i en kriminalsak testes med en løgndetektor. Testen indikerer at vitnet lyver. Hva er sannsynligheten for at vitnet virkelig lyver hvis sannsynligheten for at vitnet snakker sant, er:

1. 1 %

2. 50 %

3. 99%


Jeg har prøvd å definere noen hendelser, selv om jeg er i tvil hvorvidt det er gjeldende.

S = Vitnet lyver

M = Vitnet blir tatt for løgner

P(M|S) = 0,88

P(M|S(strek over)) = 0,14

P(S(strek over)) = 0,01


Jeg finner dessverre ikke P(S), og ikke klarer jeg å finne M (om det er mulig)). Håper noen kan hjelpe meg.
Gjest

Ingen som kan gi meg et hint eller to?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

hint: Bayes setning!
Svar