hjelp til oppg

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kjemihjelp

Hei, jeg trenger hjelp med en oppg

a Vi elektrolyserer en vannløsning av NiSO4 i 20 minutter med en strømstyrke på 1,5 A. Skriv halvreaksjoner for elektrolysen.
b Regn ut massen av stoffet som dannes ved katoden. Hvor lang tid ville det ha tatt å danne 100 mL gass ved anoden med samme strømstyrke som i a)? Temperaturen er 25 oC.

TAKK FOR HJELPEN
Kjemigjest

Nikkelionane ( Ni[tex]^{2+}[/tex] ) vandrar til katoden og blir utlada.

Sulfationane( SO[tex]_{4}[/tex][tex]^{2-}[/tex] ) vandrar til plusspolen ( anoden ) , men vert ikkje oksidert ettersom
svovel har høgast mogleg oksidasjonstal ( + VI ). I staden får vi anodisk oksidasjon ( spalting ) av vatn.


Halvreaksjonar:

Katoden: Ni[tex]^{2+}[/tex]( aq ) + 2 e[tex]^{-}[/tex] [tex]\rightarrow[/tex] Ni( s )

Anoden: 2H[tex]_{2}[/tex]O [tex]\rightarrow[/tex] O[tex]_{2}[/tex]( g ) + 4 H[tex]^{+}[/tex]

b) Q = I [tex]\cdot[/tex] t = 1.5 A [tex]\cdot[/tex] 20 [tex]\cdot[/tex] 60 s = 1800 As = 1800 coulomb



Oppgitt: 1 mol elektron([tex]e^{-}[/tex]) har ladning q = 96500 Coulomb.

1 mol e[tex]^{-}[/tex] feller ut 0.5 mol Ni[tex]^{2+}[/tex] ( jamfør katodereaksjon )

Ser du vegen vidare ?

Vedk. siste spørsmål : Molart volum: 22.4 liter / mol ved 25[tex]^{0}[/tex] Celsius ( viss eg hugsar rett )
kjemihjelp

Kjemigjest skrev:Nikkelionane ( Ni[tex]^{2+}[/tex] ) vandrar til katoden og blir utlada.

Sulfationane( SO[tex]_{4}[/tex][tex]^{2-}[/tex] ) vandrar til plusspolen ( anoden ) , men vert ikkje oksidert ettersom
svovel har høgast mogleg oksidasjonstal ( + VI ). I staden får vi anodisk oksidasjon ( spalting ) av vatn.


Halvreaksjonar:

Katoden: Ni[tex]^{2+}[/tex]( aq ) + 2 e[tex]^{-}[/tex] [tex]\rightarrow[/tex] Ni( s )

Anoden: 2H[tex]_{2}[/tex]O [tex]\rightarrow[/tex] O[tex]_{2}[/tex]( g ) + 4 H[tex]^{+}[/tex]

b) Q = I [tex]\cdot[/tex] t = 1.5 A [tex]\cdot[/tex] 20 [tex]\cdot[/tex] 60 s = 1800 As = 1800 coulomb



Oppgitt: 1 mol elektron([tex]e^{-}[/tex]) har ladning q = 96500 Coulomb.

1 mol e[tex]^{-}[/tex] feller ut 0.5 mol Ni[tex]^{2+}[/tex] ( jamfør katodereaksjon )

Ser du vegen vidare ?

Vedk. siste spørsmål : Molart volum: 22.4 liter / mol ved 25[tex]^{0}[/tex] Celsius ( viss eg hugsar rett )
Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre videre.
Svar