Eksponentielle Ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
r1mattevanskeligggg

Oppgave 2.34c) i Sinus R1.

2^x>2*2^x-3/2^x-2

Har faktorisert teller og kommet frem til at uttrykket kan skrives som ((2^x-1)(2^x-3))/2^x-2.
Teller har nullpunkt x=0 og x= lg3/lg2. Nevner har nullpunkt x=1. Men når jeg skal lage fortegnslinje, vet jeg ikke hvordan jeg skal vite hvilken tallverdi lg3/lg2 er uten å bruke kalkulator? Hvordan vet jeg om det er mellom 1 og 0 eller mer en 0? Og på fortegnslinjen, hvordan vet jeg om uttrykket er stigende eller minkende? forstår meg ikke på bokens forkalring av strengt voksende og strengt minkende...
josi

Men når jeg skal lage fortegnslinje, vet jeg ikke hvordan jeg skal vite hvilken tallverdi lg3/lg2 er uten å bruke kalkulator?

Siden $lg(x)$ hele tiden øker når x øker (monotont stigende), vil $\frac{lg(3)}{lg(2)}$ være $ > 1$, og siden $lg(4) = lg(2^2) = 2lg(2) $ , vil $\frac{lg(3)}{lg(2)} < \frac{lg(4)}{lg(2)} = \frac{2lg(2)}{lg(2)} = 2$. $ lg (1) = 0$.
Så $ lg(x) < 0$ for alle $x \in (0,1)$.
Svar