Geogebra, hva gjør jeg feil?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

Prøver å gjøre akkurat samme som dette bilde i geogebra:
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (18.85 kiB) Vist 1347 ganger
Men får bare dette som svar...
Skjermbilde2.PNG
Skjermbilde2.PNG (8.41 kiB) Vist 1347 ganger
Hvis jeg bruker Integral( <Funksjon>, <Variabel>, <Start>, <Slutt> )
så får jeg dette som svar.. Geogebra klarer ikke å regne det ut MEN når jeg legger det inn på kalkulatoren så blir det riktig svar.
Skjermbilde3.PNG
Skjermbilde3.PNG (11.14 kiB) Vist 1347 ganger
Det må da være en lettere å måtte å finne summen av t 0 til 52 på?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Det er nok fordi du har skrevet bokstaven "e" og ikke Euler-tallet $e$ i CAS. Om du bare skriver en vanlig "e" tolker CAS det som en ukjent konstant. Du må enten velge Euler-tallet $e$ fra menyen (ser du på CAS-utklippet øverst ser du at denne $e$-en er mer "skrå/kursiv" enn din i inntastingen), eller bruke kommandoen "exp(...)" i CAS (det er en kommando som betyr "e opphøyd i ..." - sånn at "exp(1)" betyr $e^1$, og "exp(0.015t)" betyr $e^{0.015t}$).
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

SveinR skrev:Det er nok fordi du har skrevet bokstaven "e" og ikke Euler-tallet $e$ i CAS. Om du bare skriver en vanlig "e" tolker CAS det som en ukjent konstant. Du må enten velge Euler-tallet $e$ fra menyen (ser du på CAS-utklippet øverst ser du at denne $e$-en er mer "skrå/kursiv" enn din i inntastingen), eller bruke kommandoen "exp(...)" i CAS (det er en kommando som betyr "e opphøyd i ..." - sånn at "exp(1)" betyr $e^1$, og "exp(0.015t)" betyr $e^{0.015t}$).
Det var problemet. Takk for hjelpen og forklaringer :)
Svar