Hjelp!!! Stjerne

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hiplargu

Hei! Jeg er en stakkars lærerstudent som skal levere innlevering neste
fredag (5.desember).. og jeg sliter noe aldeles grusomt med en oppgave.
Jeg skal finne arealet av en sekskantet stjerne som består av to likesidete
trekanter. Jeg har kommet så langt at jeg har funnet ut at jeg bare kan ta
arealet av en stjernespiss og gange den med 12. Lengdene på sidene til stjernespissene er 2 cm...! (Dvs at lengden til sidene til trekantene som stjerna består av er 6 cm) Vinklene i stjernespissen er altså 60 grader. Jeg har halvert stjernespissen for å sinne høyden. altså får vi en trkant med vinkler 30, 60 og 90. Da er grunnlinja i trekanten 1 cm (den korteste kateten) og hypotenusen 2. Men så kommer problemet. JEG FINNER IKKE RETT HØYDE MED Å BRUKE PYTAGORAS?! Hvorfor ikke?! Og hvordan finner jeg høyden. Jeg sliter nemlig en god del med dette nå, for nå har jeg virkelig kjørt meg fast. Håper noen skjønner noe av denne avsindige forklaringen, og kan hjelpe meg.
På forhånd TAKK
01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 16/11-2003 15:47

Hvis jeg har forstaatt riktig, saa har du en likesidet stjernespiss med side 2cm. Da er blir hoeyden h=[rot]2[sup]2[/sup]-1[sup]2[/sup][/rot]=
[rot]3[/rot]
Svar