R1 Vår 2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Mattebruker

OPPG.8 ( del 1 ). Flott oppgave ! Kan løysast gjennom ein figuranalyse.

Hint: Punkta B og D må ligge på midtnormalen til AC.
asterio

Janhaa skrev:R1 eksamen V2020
REA3022-R1-V2020.pdf
Hadde vært svært interessant å høre hva administratorne mener om denne eksamen. Dere har jo sett en del eksamener nå. Synes dere den var urettferdig vanskelig?
Gjest88888

Mattegjest skrev:OPPG.8 ( del 1 ). Flott oppgave ! Kan løysast gjennom ein figuranalyse.

Hint: Punkta B og D må ligge på midtnormalen til AC.
Det kan godt hende at dette var en fin oppgave for deg å gjøre på en tirsdagskveld, men det var ikke en fin oppgave for å sjekke om elevene kan kompetansemålene i R1-faget i 'kampens hete''.
kampens hete

Gjest88888 skrev:
Mattegjest skrev:OPPG.8 ( del 1 ). Flott oppgave ! Kan løysast gjennom ein figuranalyse.

Hint: Punkta B og D må ligge på midtnormalen til AC.
Det kan godt hende at dette var en fin oppgave for deg å gjøre på en tirsdagskveld, men det var ikke en fin oppgave for å sjekke om elevene kan kompetansemålene i R1-faget i 'kampens hete''.
drikkje kaffi og lausa kampens hete oppgåver
Flott oppgave!

Haha kampens hete. Lett å se at du er han som sa det var en flott oppgave, og nå ble du fornærmet pga at du ble pissa på. Skriv bokmål neste gang du skal prøve å være anonym.
Colebra
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 19/11-2019 18:16

asterio skrev:
Janhaa skrev:R1 eksamen V2020
REA3022-R1-V2020.pdf
Hadde vært svært interessant å høre hva administratorne mener om denne eksamen. Dere har jo sett en del eksamener nå. Synes dere den var urettferdig vanskelig?
Ja, vil også gjerne høre fra de med litt høyere kompetanse om hvordan vanskelighetsgraden på denne var :)
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Helt absurde oppgaver. Oppgave 3 og 8 er jo mer eller mindre DEL 2-oppgaver. De har ingenting på del 1 å gjøre.

I tillegg likte jeg ikke tallene på derivasjonsoppgaven og likningene, da de sist år var MYE lettere. Oppgave 2 sist år var "skriv så enkelt så mulig", mens i dag måtte jeg slite meg igjennom 2 vanskelige likninger. Savnet også oppgaver som f.eks denne "Firkanten ABCD ergittved A(−2,1), B(2,−1), C(4,2)og D(t,3).".

Til dere som har laget dette ubrukelige eksamenssettet, selv om vi har fått mer tid i koronakristen til å være hjemme, betyr ikke det at oppgavene trenger å være signifikant vanskeligere enn tidligere R1-eksamener. Helt ubrukelig.
Gjestebruker

Spitfire69 skrev:Helt absurde oppgaver. Oppgave 3 og 8 er jo mer eller mindre DEL 2-oppgaver. De har ingenting på del 1 å gjøre.

I tillegg likte jeg ikke tallene på derivasjonsoppgaven og likningene, da de sist år var MYE lettere. Oppgave 2 sist år var "skriv så enkelt så mulig", mens i dag måtte jeg slite meg igjennom 2 vanskelige likninger. Savnet også oppgaver som f.eks denne "Firkanten ABCD ergittved A(−2,1), B(2,−1), C(4,2)og D(t,3).".

Til dere som har laget dette ubrukelige eksamenssettet, selv om vi har fått mer tid i koronakristen til å være hjemme, betyr ikke det at oppgavene trenger å være signifikant vanskeligere enn tidligere R1-eksamener. Helt ubrukelig.
1. Bare fordi du slet med disse oppgavene betyr det ikke at andre kandidater synes dette var vanskelig
2. Ikke forvent å få samme eksamensoppgaver fra årene før fordi det viser ingen kompetanse når du allerede har løst dem tidligere
3. Tviler på at udir sitter her og hører på at du kaller eksamenssettet ubrukelig fordi det var det overhodet ikke . Dette var gode oppgaver som tilstreber kreativitet og anvendelse av teori til praksis . Oppgavene er laget i slutten av fjoråret, så at corona gjorde oppgavesettet vanskeligere er helt urimelig å påstå med mindre du var syk og ikke fikk forberedt deg bedre

Mvh. Aktiv gjestebruker på forumet
maryus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 29/03-2020 22:33

Spitfire69 skrev:Helt absurde oppgaver. Oppgave 3 og 8 er jo mer eller mindre DEL 2-oppgaver. De har ingenting på del 1 å gjøre.

I tillegg likte jeg ikke tallene på derivasjonsoppgaven og likningene, da de sist år var MYE lettere. Oppgave 2 sist år var "skriv så enkelt så mulig", mens i dag måtte jeg slite meg igjennom 2 vanskelige likninger. Savnet også oppgaver som f.eks denne "Firkanten ABCD ergittved A(−2,1), B(2,−1), C(4,2)og D(t,3).".

Til dere som har laget dette ubrukelige eksamenssettet, selv om vi har fått mer tid i koronakristen til å være hjemme, betyr ikke det at oppgavene trenger å være signifikant vanskeligere enn tidligere R1-eksamener. Helt ubrukelig.

HELT ENIG !!!
Oi00023

Gjestebruker skrev:
Spitfire69 skrev:Helt absurde oppgaver. Oppgave 3 og 8 er jo mer eller mindre DEL 2-oppgaver. De har ingenting på del 1 å gjøre.

I tillegg likte jeg ikke tallene på derivasjonsoppgaven og likningene, da de sist år var MYE lettere. Oppgave 2 sist år var "skriv så enkelt så mulig", mens i dag måtte jeg slite meg igjennom 2 vanskelige likninger. Savnet også oppgaver som f.eks denne "Firkanten ABCD ergittved A(−2,1), B(2,−1), C(4,2)og D(t,3).".

Til dere som har laget dette ubrukelige eksamenssettet, selv om vi har fått mer tid i koronakristen til å være hjemme, betyr ikke det at oppgavene trenger å være signifikant vanskeligere enn tidligere R1-eksamener. Helt ubrukelig.
1. Bare fordi du slet med disse oppgavene betyr det ikke at andre kandidater synes dette var vanskelig
2. Ikke forvent å få samme eksamensoppgaver fra årene før fordi det viser ingen kompetanse når du allerede har løst dem tidligere
3. Tviler på at udir sitter her og hører på at du kaller eksamenssettet ubrukelig fordi det var det overhodet ikke . Dette var gode oppgaver som tilstreber kreativitet og anvendelse av teori til praksis . Oppgavene er laget i slutten av fjoråret, så at corona gjorde oppgavesettet vanskeligere er helt urimelig å påstå med mindre du var syk og ikke fikk forberedt deg bedre

Mvh. Aktiv gjestebruker på forumet

Hahah hva er det snakker om? Det var på ingen måte bare han som sleit med oppgavene. Les resten av tråden for pokker! Jeg er også aktiv på dette forumet og det har aldri skjedd at så mange har stormet til forumet for å skrive at eksamen var for vanskelig. Det er en ganske klar indikasjon på at den var for vanskelig.
Noooooo

Fxxn for en jævli eksamen. Følte jeg kunne alt før jeg gikk inn i dag. Sykt irritert når jeg gikk ut! Det er jo fremtiden/livet til folk dette er snakk om og man kan ikke ta ny før i november.

Det går an å løse oppgave ja, men jammen så lang tid jeg måtte bruke på å finne frem til løsningenene på noen av oppgavene! Klarte ikke å bli ferdig :|
kampens hete

Oi00023 skrev:
Gjestebruker skrev:
Spitfire69 skrev:Helt absurde oppgaver. Oppgave 3 og 8 er jo mer eller mindre DEL 2-oppgaver. De har ingenting på del 1 å gjøre.

I tillegg likte jeg ikke tallene på derivasjonsoppgaven og likningene, da de sist år var MYE lettere. Oppgave 2 sist år var "skriv så enkelt så mulig", mens i dag måtte jeg slite meg igjennom 2 vanskelige likninger. Savnet også oppgaver som f.eks denne "Firkanten ABCD ergittved A(−2,1), B(2,−1), C(4,2)og D(t,3).".

Til dere som har laget dette ubrukelige eksamenssettet, selv om vi har fått mer tid i koronakristen til å være hjemme, betyr ikke det at oppgavene trenger å være signifikant vanskeligere enn tidligere R1-eksamener. Helt ubrukelig.
1. Bare fordi du slet med disse oppgavene betyr det ikke at andre kandidater synes dette var vanskelig
2. Ikke forvent å få samme eksamensoppgaver fra årene før fordi det viser ingen kompetanse når du allerede har løst dem tidligere
3. Tviler på at udir sitter her og hører på at du kaller eksamenssettet ubrukelig fordi det var det overhodet ikke . Dette var gode oppgaver som tilstreber kreativitet og anvendelse av teori til praksis . Oppgavene er laget i slutten av fjoråret, så at corona gjorde oppgavesettet vanskeligere er helt urimelig å påstå med mindre du var syk og ikke fikk forberedt deg bedre

Mvh. Aktiv gjestebruker på forumet

Hahah hva er det snakker om? Det var på ingen måte bare han som sleit med oppgavene. Les resten av tråden for pokker! Jeg er også aktiv på dette forumet og det har aldri skjedd at så mange har stormet til forumet for å skrive at eksamen var for vanskelig. Det er en ganske klar indikasjon på at den var for vanskelig.


send inn klage til UDIR hvis du skal grine over to vanskelige oppgaver
Mandel

Helt greit at ikke alle oppgavene er "straight forward" eller er maken til tidligere gitte eksamensoppgaver, men synes de utfordret oss vel mye på den her. Skal alltid være noen vanskelige oppgaver for å luke ut 6er elevene, men denne eksamenen luket nok ut litt for mange av oss.
Gjest

Hahah hva er det snakker om? Det var på ingen måte bare han som sleit med oppgavene. Les resten av tråden for pokker! Jeg er også aktiv på dette forumet og det har aldri skjedd at så mange har stormet til forumet for å skrive at eksamen var for vanskelig. Det er en ganske klar indikasjon på at den var for vanskelig.

Leste du hva som stod i eksamenshefte? Hugs å føre opp kjeldene i svaret ditt dersom du bruker
kjelder og Bruk tida. Det er lurt å drikke og ete undervegs. dvs Udir gir deg tips til å gjøre det bra på r1 eksamen.
Mattebruker

Har fått fleire negative reaksjonar på mitt innspel vedk. oppg. 8 ( del 1 ). Held fast på at dette er ei flott
oppgave ettersom den appellerer til kandidaten si oppfinnsomheit.
Ved ei relativt enkel figurbetraktning ser vi at punkta B og D må ligge på midtnormalen( n ) til AC ( AD = CD og AB = CB )
Det tek ikkje lang tid å finne likninga for n:

Midtpunktet( M ) på AC har koordinatane M([tex]\frac{-1 +7}{2}[/tex], [tex]\frac{1 + 5}{2}[/tex] ) = M( 3 , 3 )

Linja gj. A og C har stign.talet a[tex]_{1}[/tex] = [tex]\frac{5 - 1}{7 -(-1)}[/tex] = [tex]\frac{4}{8}[/tex] = [tex]\frac{1}{2}[/tex]

Midtn. har stign. talet a[tex]_{n}[/tex] = - [tex]\frac{1}{a_{1}}[/tex] = -2

Likninga for midtnormalen:

Eittp. formelen gir y - 3 = -2( x - 3 ) [tex]\Leftrightarrow[/tex] y = -2x + 9

Finn koord. til D som ligg på linja y = 2x + 1

Midtn. treffer linja y = 2x + 1 når

-2x + 9 = 2x + 1 [tex]\Leftrightarrow[/tex] x = 2 og y = 2x + 1 = 5


Svar: D( 2 , 5 )

Får punktet B ved å spegle D om diagonalen AC ( AB = CB = AD = CD )

[tex]\overrightarrow{MD}[/tex] = [ 2 - 3 , 5 - 3 ] = [-1 , 2 ]

[tex]\overrightarrow{MB}[/tex] = - [tex]\overrightarrow{MD}[/tex] = [ 1 , -2 ]

[tex]\overrightarrow{OB}[/tex] = [tex]\overrightarrow{OM}[/tex] + [tex]\overrightarrow{MB}[/tex] = [ 3 , 3 ] + [ 1 , -2 ] = [ 4 , 1 ]

Svar: B( 4 , 1 ]
Svar