Eksamen forkurs/realfagskurs

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Turboooo

Regner med at det er flere her som har hatt den sentralgitte eksamen for forkurs/realfagskurs for ingeniørutdanningen. Hva synes der om eksamen?
trigger-123
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 25/03-2020 11:27

Vanskelig
Mattebruker

Kan nokon gjere vel å legge ut oppgavene på dette forumet ?
Gjest

veldig vanskelig. rakk å svare på 9 av 27 oppgaver. håper på ståkarakter.
Gjest

noen som vet hvordan karakterskalaen ligger?
Senci777
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 23/08-2019 00:09

Det er det beste jeg får til for øyeblikket. Skal være leselig da.
Vedlegg
Eksamen forkurs for ingeiør 2020.docx
(1.48 MiB) Lastet ned 1106 ganger
Senci777
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 23/08-2019 00:09

Dette er karakterkravene:
F : <35%
E : 35-45%
D : 45-60%
C : 60-75%
B : 75-90%
A : 90-100%
Pokijh
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 20/05-2019 17:41

Synes det gikk helt ok egt. Sammenlignet med tidligere eksamener synes jeg ikke denne var så ille. Ikke så happy for at det var såpass mye trigonometri, men ellers greit.
realfag2020

Åpenbart laget med tanke på situasjonen vi er oppe i, og jeg oppfattet den som veldig ulik tidligere eksamener i hvordan man måtte tenke for å løse flere oppgaver. Kanskje ikke veldig vanskelig når jeg ser tilbake på den, men stressende når man forventer noe tilsvarende det som har kommet før, og får noe helt annet.
Gjestebruker

realfag2020 skrev:Åpenbart laget med tanke på situasjonen vi er oppe i, og jeg oppfattet den som veldig ulik tidligere eksamener i hvordan man måtte tenke for å løse flere oppgaver. Kanskje ikke veldig vanskelig når jeg ser tilbake på den, men stressende når man forventer noe tilsvarende det som har kommet før, og får noe helt annet.
i lauvanes navn, sykt at du klager på at corona gjorde eksamen vanskeligere. disse eksamensoppgavene som utarbeides sentralt lages i slutten av fjoråret, bare for orientering.
realfag2020

Gjestebruker skrev:
realfag2020 skrev:Åpenbart laget med tanke på situasjonen vi er oppe i, og jeg oppfattet den som veldig ulik tidligere eksamener i hvordan man måtte tenke for å løse flere oppgaver. Kanskje ikke veldig vanskelig når jeg ser tilbake på den, men stressende når man forventer noe tilsvarende det som har kommet før, og får noe helt annet.
i lauvanes navn, sykt at du klager på at corona gjorde eksamen vanskeligere. disse eksamensoppgavene som utarbeides sentralt lages i slutten av fjoråret, bare for orientering.
Fysikkeksamen med flervalgssvar ble også laget i slutten av fjordåret da?

Forøvrig har jeg ikke klaget på noe som helst, bare bemerket at denne eksamenen åpenbart var laget med hensyn på at alle hjelpemidler var tillatt. Hvis du, etter å ha sett igjennom alle eksamenssett fra de siste syv år, ikke skjønner hva jeg mener, er det ikke stort å forklare.
Gjestebruker

realfag2020 skrev:
Gjestebruker skrev:
realfag2020 skrev:Åpenbart laget med tanke på situasjonen vi er oppe i, og jeg oppfattet den som veldig ulik tidligere eksamener i hvordan man måtte tenke for å løse flere oppgaver. Kanskje ikke veldig vanskelig når jeg ser tilbake på den, men stressende når man forventer noe tilsvarende det som har kommet før, og får noe helt annet.
i lauvanes navn, sykt at du klager på at corona gjorde eksamen vanskeligere. disse eksamensoppgavene som utarbeides sentralt lages i slutten av fjoråret, bare for orientering.
Fysikkeksamen med flervalgssvar ble også laget i slutten av fjordåret da?

Forøvrig har jeg ikke klaget på noe som helst, bare bemerket at denne eksamenen åpenbart var laget med hensyn på at alle hjelpemidler var tillatt. Hvis du, etter å ha sett igjennom alle eksamenssett fra de siste syv år, ikke skjønner hva jeg mener, er det ikke stort å forklare.
hvert år er det alltid noen som skal "bemerke" på dette forumet at eksamen var for vanskelig og sammenligne med de tidligere gitte oppgavene. Det at du ikke får til oppgavene gjør at UDIR har gjort sin jobb nok en gang korrekt, nemlig lage eksamensoppgaver hvor folk sliter
Gjestebruker

du ble parkert av UDIR slik som andre kandidater også ble, ingen skam det da :D
Pokijh
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 20/05-2019 17:41

Ser poenget i at eksamen hadde oppgaver med en annen formulering enn tidligere, men det betyr ikke at det var vanskeligere.
Senci777
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 23/08-2019 00:09

Jeg jobbet hardt og gjorde det ganske bra på eksamen. Likevel skjønner jeg at enkelte er frustrerte over at oppgavene var så forskjellig fra andre år. Denne eksamenen var definitivt ikke lagd ifjor, og ble nok snekret opp i mars/april som nødløsning. Jeg synes ikke eksamenen var for vanskelig, men de som har hatt eksamen tidligere år har hatt en stor fordel pga disse standardoppgavene. Jeg har gjort alle høst -og våreksamener siden 2013 og jeg scoret dårligere på den i går enn de tidligere. Så den var definitivt vanskeligere, men kanskje ikke for vanskelig.
Svar