Karakter eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mattejenten

Hei! Noen som vet hvordan sensoe setter karakter på eksamen? Hvis jeg f.eks har 35-36 poeng på eksamen (2p-y) får jeg da 4 eller er det mulig de setter den ned til 3? Iflg sensorveiledningen står det at de skal se etter hva kandidaten har fått til heller enn å trekke for feil. Samtidig står det at karakteren settes etter en helhetsvurdering. Føler de to setningene slår hverandre ihjel.. Noen som vet hvordan de setter karakteren? Helhetsvurdering, vi det si at de heller setter den opp hvis man har svart bra på enkelte deler? F.eks jeg har 34 poeng men har svart bra på alt, men poengene er inenfor 3.. betyr det at de da kan sette 4 på bakgrunn av en helhetsvurdering??? Blir ikke klok.

Og er det noen som vet når forhåndssensurrapporten blir lagt ut på udir?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Sensorene bruker skjønn når de vurderer hver deloppgave og setter poeng deretter. Så summerer de poengene tilslutt og setter karakter etter anbefalte poenggrenser. Ytterligere skjønn i tillegg til skjønnet som allerede er brukt på hver deloppgave.....ja, det bruker de nok ved tvilstilfeller.

Jeg har ikke sett noen forhåndssensurrapporter ennå og det er rart, for de burde kommet ca en uke etter eksamen. I disse fastslås det alltid om vanskegrad og arbeidsmengde har vært "rimelig". Hvis ikke, har jeg sett at poenggrensene for de høyeste karakterene justeres litt ned.

HVIS du blir misfornøyd med din karakter og finner den urimelig, har du adgang til å klage. Da er det viktig å overholde fristen! Du har da også rett på å få utlevert kopi av din besvarelse på den skolen eksamenen ble avholdt. Da kan det være lurt å gå gjennom din besvarelse med en lærer hvis du får tak i en sådan. Det er jo ferietid.
Mattejenten

Takk for svar :) Tror ikke jeg skal klage, trenger bare å bestå faget. Hadde satset på å klare å få ihvertfall karakteren 2, men så har jeg sett på ulike løsningsforslag og ser at jeg ligger på ihvertfall 34-35poeng, da har jeg vært meget streng med opptellinga. Så derfor ble jeg bare litt nysgjerrig på hvordan de setter karakteren for det hadde vært så sinnsykt moro om jeg skulle få 4. Har ikke hatt matte siden yrkesfag for nesten 20 år siden så målet var kun å bestå for å få studiekompetanse, men ser at det blir ihvertfall 3, så da må jeg si meg fornøyd.
endmad
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/06-2020 11:06

Hvis du faktisk får 35 poeng og grensene ikke justeres etter forhåndssensuren, ligger du i grenseland mellom 3 og 4
Svar