Sannsynlighet 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
1Telev

Hei! Jeg sliter med en oppgave (jeg skal forresten IKKE regne den ut ved bruk av hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling, da det ikke er en del av pensum til 1T), på forhånd takk for hjelp :D :

Et turlag har med seg tre nødraketter. Sannsynligheten for at en rakett virker, er 0.99. Vi går ut fra at rakettene virker uavhengige av hverandre.
a) Finn sannsynligheten for at nøyaktig to av rakettene virker.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

1Telev skrev:Hei! Jeg sliter med en oppgave (jeg skal forresten IKKE regne den ut ved bruk av hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling, da det ikke er en del av pensum til 1T), på forhånd takk for hjelp :D :

Et turlag har med seg tre nødraketter. Sannsynligheten for at en rakett virker, er 0.99. Vi går ut fra at rakettene virker uavhengige av hverandre.
a) Finn sannsynligheten for at nøyaktig to av rakettene virker.
[tex]P(1\,virker)=0,99*0,99*0,01*3[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

1Telev skrev:Et turlag har med seg tre nødraketter. Sannsynligheten for at en rakett virker, er 0.99. Vi går ut fra at rakettene virker uavhengige av hverandre.
a) Finn sannsynligheten for at nøyaktig to av rakettene virker.
La oss si at $V$ betyr "virker" og $F$ betyr "ikke virker". Vi kan først se på sannsynligheten for at de to første rakettene virker, og den siste feiler. Da får vi

$P(VVF) = 0.99 \cdot 0.99 \cdot 0.01$.

Men det behøver ikke skje i denne rekkefølgen - hvilke andre muligheter har vi? Den totale sannsynligheten vil være summen av sannsynlighetene for hver mulighet. Hvis du sliter med å sette opp de ulike mulighetene kan det hjelpe å tegne et valgtre.
Svar