Relativ frekvens 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matteguruen

Hei, jeg sliter med denne oppgaven, og setter stor pris på hjelp :D :

Studer siste siffer i telefonnumrene på en tilfeldig valgt side i telefonkatalogen.
a) Hva er den relative frekvensen for hendingen A=siste siffer er et oddetall?
b) Lag en framstilling av frekvensene for hvert oddetall.
c) Hvordan fordeler de ulike oddetallene seg?
d) Er fordelingen slik du kunne vente? Begrunn svaret.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva trenger du hjelp med?

Og for den saks skyld, hvilken utgave av boka er denne oppgaven fra? Lenge siden jeg har sett en fysisk telefonkatalog nå.
Bilde
Matteguruen

Aleks855 skrev:Hva trenger du hjelp med?

Og for den saks skyld, hvilken utgave av boka er denne oppgaven fra? Lenge siden jeg har sett en fysisk telefonkatalog nå.

Takk for hjelp :D Boka er 7 år gammel :lol:

Jeg lurer på hvordan jeg finner den relative frekvensen for hendingen A. Deretter lurer jeg på hvordan jeg går fram for å lage en sammenstilling av frekvensene for hvert oddetall.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

For å gjøre denne oppgaven trenger du for det første en telefonkatalogside. Den relative frekvensen til "siste siffer er et oddetall" får du ved å telle opp antall ganger det siste sifferet er et oddetall, delt på det totale antallet telefonnumre. Det beste jeg fant i et kjapt Google-søk etter en fysisk telefonkatalogside var dette: https://live.staticflickr.com/7275/7692 ... 5751_b.jpg

Men før du begynner å telle: Hva ville du forvente at svaret skulle bli, dersom du har et stort antall telefonnumre og hver nummer er helt tilfeldig fordelt?
Svar