Likninger for hånd (1T)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
1Telev

Hei, jeg lurer på hordan denne oppgaven skal løses for hånd, takk for alle svar:) :

2.5(x-1.2)^5=9.0
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Sikker på at det er meningen du skal løse den for hånd? Mistenker at det er en oppgave fra et foreldet læreverk, da det kanskje stod "løs ved regning" men meningen var "bruk algebraregning og kalkulator".

Men for å starte litt:
$2.5(x-1.2)^5=9.0$

Deler på $2.5$ på begge sider, og får

$(x-1.2)^5=3.6$

For å komme videre: Hva ville du gjort om det istedet for $(\dots )^5$ hadde stått $(\dots )^2$ ? Har du hørt om n-te-røtter?

Men som sagt, du trenger kalkulator for å løse dette. Jeg kan i stedet gi en nesten lik oppgave som du kan løse for hånd:

$2(x-1.2)^5=64$
1telev

SveinR skrev:Sikker på at det er meningen du skal løse den for hånd? Mistenker at det er en oppgave fra et foreldet læreverk, da det kanskje stod "løs ved regning" men meningen var "bruk algebraregning og kalkulator".

Men for å starte litt:
$2.5(x-1.2)^5=9.0$

Deler på $2.5$ på begge sider, og får

$(x-1.2)^5=3.6$

For å komme videre: Hva ville du gjort om det istedet for $(\dots )^5$ hadde stått $(\dots )^2$ ? Har du hørt om n-te-røtter?

Men som sagt, du trenger kalkulator for å løse dette. Jeg kan i stedet gi en nesten lik oppgave som du kan løse for hånd:

$2(x-1.2)^5=64$
Tusen takk for hjelp, nå skjønte jeg det:) Ja, har hørt om n-te-røtter. For å komme videre ville jeg gjort:

x-1.2=femterota av 3.6 (eller rota av 3.6, dersom parentesen istedet var opphøyd i 2)
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Jepp, det stemmer det :)
Svar