Nullpunktmetode og fremgangsmåte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matematikkøving

Hei, jeg sitter med likningen 4x^2+3x-1=0, og løsningen er grei nok, jeg får faktorene 4(x+1)(x-1/4). Mens de ifølge Geogebra er løsningen (x+1)(4x-1). Spørsmålet mitt er hvorfor den første parentesen ikke multipliseres med 4?
josi

Matematikkøving skrev:Hei, jeg sitter med likningen 4x^2+3x-1=0, og løsningen er grei nok, jeg får faktorene 4(x+1)(x-1/4). Mens de ifølge Geogebra er løsningen (x+1)(4x-1). Spørsmålet mitt er hvorfor den første parentesen ikke multipliseres med 4?
$4(x + 1)(x - \frac{1}{4}) = (x + 1)4(x - \frac{1}{4}) =(x + 1)(4x -1) $
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Matematikkøving skrev:Spørsmålet mitt er hvorfor den første parentesen ikke multipliseres med 4?
For verdien sin del, så spiller det ingen rolle hvilken parentes man ganger 4ern inn i. Man kan ha den utenfor, eller gange den inn i en av dem.

Grunnen til at de har valgt å gange den inn i den andre parentesen er at da slipper vi brøk.
Bilde
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Tenk på tall (faktorene/parentesene står tross alt i bunn og grunn for tall, selv om det er algebra).

Om du har et regnestykke $4\cdot 2\cdot 3$, og skal regne ut dette - ganger du da inn $4$-eren i begge faktorene?
Matematikkøving

Aleks855 skrev:
Matematikkøving skrev:Spørsmålet mitt er hvorfor den første parentesen ikke multipliseres med 4?
For verdien sin del, så spiller det ingen rolle hvilken parentes man ganger 4ern inn i. Man kan ha den utenfor, eller gange den inn i en av dem.

Grunnen til at de har valgt å gange den inn i den andre parentesen er at da slipper vi brøk.
Takk til deg og SveinR for gode svar:) Jeg hadde en svak erindring om at når det var parentes måtte en gange begge med tallet(ene) utenfor, men forstår nå hvorfor det var feil.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

josi skrev:
Matematikkøving skrev:Hei, jeg sitter med likningen 4x^2+3x-1=0, og løsningen er grei nok, jeg får faktorene 4(x+1)(x-1/4). Mens de ifølge Geogebra er løsningen (x+1)(4x-1). Spørsmålet mitt er hvorfor den første parentesen ikke multipliseres med 4?
$4(x + 1)(x - \frac{1}{4}) = (x + 1)4(x - \frac{1}{4}) =(x + 1)(4x -1) $
4 kan kun multipliseres med én av de andre to faktorene - ikke begge.
Hvis det sto [tex]4\cdot 5\cdot 6[/tex], kunne vi ikke sagt at dette var lik [tex]4\cdot 5\cdot 4\cdot 6[/tex]
Svar