1T pensum for R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lalsys
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/06-2020 13:35

Hei!

Jeg skal studere R1 matematikk neste skoleår og fikk låne 1T matteboka for sommeren.

Det blir forsåvidt Mission Impossible med tanke på at jeg må gå gjennom så mye av 1T pensumet som mulig før skolestart. :)

Jeg lurer derfor på om noen kunne fortelle meg hva som er viktigst å gå gjennom i 1T pensumet? Med tanke på at jeg har nå gått gjennom 2-PY pensumet i skoleåret her.

Her er en liste av alle kapitlene i 1T boka:
  • 1. Algebra
    2. Likninger
    3. Funksjoner
    4. Likningssystemer og ulikheter
    5. Derivasjon
    6. Geometri
    7. Sannsynlighet
Takk på forhånd!
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hele 1T er høyst relevant for R1. Det skal sies at Geometrien i R1 er mer analytisk enn regneteknisk, så du slipper litt billig unna der.

Algebra er fundamentalt for alt du skal framover og du bør ha kontroll på den for å få til noe som helst. Likninger sier det seg selv at du må kunne, både første og andregradslikninger bør du kunne løse ganske greit. Funksjonsdrøfting kommer igjen i R1, bare med styggere funksjoner (i.e. logaritme og eksponentialfunksjoner). Likningssystemer og ulikheter kommer også igjen i R1 med styggere funksjoner (i.e. de samme som der borte til venstre), derivasjon kommer også igjen i R1, det skal sies at du kan slippe unna å kunne det da R1 re-introduserer alle derivasjonskonseptene, men det kan i det minste være lurt å ha litt oversikt over hva begrepene betyr, alle regnemetodene fra 1T derivasjon gjentas i R1, så du går ikke glipp av noe. Geometri er som sagt mer analytisk, opplevde sjelden å måtte bruke sinus/cosinussetninga i R1. Du burde likevel ha oversikt over enkle ting som relasjoner mellom parallelle linjer og vinkler. Å vite hva en toppvinkel er, er også kjekt. Sannsynlighet kommer også igjen i R1, så sørg for at du kan 1T sannsynlighet, slik at R1 ikke blir forvirrende.

Jeg ville selv ha lagt tyngst vekt på å ha stålkontroll på algebra, likninger, funksjoner og ulikheter. Sannsynlighet skader heller ikke.
svar

for å unngå å slite med geometrien i r1, noe de fleste gjør, bør du allerede begynne å gjøre deg kjent med / utlede bevis for pytagoras og forstå sirkelteoremene ganske grundig. Jeg vil si dette skal være mulig å gjøre parallelt som du jobber med kapittelet i geometri i 1t
svar

anbefaler også at du ser på kapittelet om bevisføring i R1 samtidig som du jobber med 1T pensum, da denne biten krever en del øving og det tar tid å komme inn i tankegangen
Svar