Vanskelighetsgrad (R2, Kjemi 2 og fysikk 1)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sakarie Abshir

Hei

Jeg har nettopp blitt ferdig med vg2. Sleit meg virkelig igjennom dette skoleåret med flere mental breakdowns. Men fikk gledeligvis gode karakterer i de fleste fag. Har noen spørsmål angående fag neste år.

Har valgt R2, Kjemi 2 og Fysikk 1 siste skoleåret. Er fullt bestemt på at jeg skal ta disse fagene. Planen er å ta en velfortjent sommerferie, og slappe av til maksimum for at jeg skal få den motivasjonen jeg trenger for å oppnå gode karakterer i faget. Hadde dette skoleåret R1, kjemi 1, biologi 1 og psykologi 1. Endte opp med 6 i bio 1, 5 i r1 og psykologi (lå ann til 6 i begge, men ble altfor mye stress da jeg hadde sluttvurderinger både i bio1, r1 og psykologi1) og fikk 4 i kjemi 1. Kan si at kjemi 1 er muligens ett av de vanskeligste fagene jeg har hatt. Det skyldes både av at måten faget ble presentert på i begynnelsen av skoleåret var altfor vanskelig for elevene i faget. Læreren jeg hadde hadde i min mening for store forventninger på oss. Satt meg selv at jeg skulle oppnå en 5 i faget, men motivasjonen i faget ble borte allerede etter høstsemesteret. Har hørt at kjemi 2 er vanskeligere, men vet at jeg kunne ha greid en 5 i kjemi 2 hvis hodet hadde vært på plass.

Håper jeg virkelig kan få svar fra dere. Både lærere og elever har sagt at fysikk 1 kommer til å være en surfefag hvis du du gjorde det så bra i r1. Sekseren glapp på slutten. R1-læreren min mente at hvis du jobber like mye med R2 som R1 er 6 virkelig innenfor.

Som sagt håper på svar
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Foruten det at Fy1 er et surfefag vil jeg si at det skal gå bra. Greia med fysikk 1 er at det ikke er spesielt matematisk vanskelig, men krever en separat modning fra matematikk generelt. Du lærer deg å tenke på en helt annen måte. Fysikk og matematikk er fundamentalt forskjellige fag. Fysikk studerer hvordan naturen oppfører seg og bruker matematikk som lite annet enn et verktøy for å beskrive den. Kjemi 2 er ganske ekkelt husker jeg fra da jeg gikk på VGS, men det er absolutt gjennomførbart.
Svar