S1 Algebra: spørsmål om fellesnevner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mongo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 03/07-2019 19:11

Hei,

Kan noen hjelpe meg med å forstå reglen om fellesnevneren?

Så vidt jeg forstår må vi gjøre om brøk til en fellesnevner for å kunne legge til og trekke fra dem.

Men i Sinus S1-boka, gjør de det på to forskjellige måter. Se vedlegg for å sammenligne de to metodene:
S1 Kap 1.png
S1 Kap 1.png (138.72 kiB) Vist 1350 ganger
Spørsmålet mitt er: hvordan vet man hvilken metode er riktig i et gitt tilfelle?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er to forskjellige typer oppgaver. Den til venstre er et uttrykk som skal forenkles. Den til høyre er en likning som skal løses.

I metode 2 har de ganget begge sider av ei likning med fellesnevneren for å bli kvitt alle brøker. Det er mer lettvint, men det lar seg kun gjøre fordi vi ganger med 12 på BEGGE sider av likninga.

I metode 1 har man ikke en likning. Vi har bare et uttrykk som skal forenkles, så vi kan ikke bare gange alt med en verdi, fordi da endrer vi verdien på uttrykket. Man må da heller utvide alle brøkene slik at de får samme nevner, og deretter kan man addere/subtrahere.
Bilde
mongo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 03/07-2019 19:11

Aleks855 skrev:Det er to forskjellige typer oppgaver. Den til venstre er et uttrykk som skal forenkles. Den til høyre er en likning som skal løses.

I metode 2 har de ganget begge sider av ei likning med fellesnevneren for å bli kvitt alle brøker. Det er mer lettvint, men det lar seg kun gjøre fordi vi ganger med 12 på BEGGE sider av likninga.

I metode 1 har man ikke en likning. Vi har bare et uttrykk som skal forenkles, så vi kan ikke bare gange alt med en verdi, fordi da endrer vi verdien på uttrykket. Man må da heller utvide alle brøkene slik at de får samme nevner, og deretter kan man addere/subtrahere.

Tusen takk for hjelpen! Det var veldig godt forklart :D
Svar