1T på nytt, eller gå videre med R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Vio
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/06-2020 12:05

Hei. Jeg har blitt ferdig med forsert løp i 1T, og fikk 5 som standpunkt. Er usikker på om jeg burde ta 1T på nytt og prøve å få en 6er, eller ta R1 når jeg begynner i vgs til høst. Takk :D
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Vio skrev:Hei. Jeg har blitt ferdig med forsert løp i 1T, og fikk 5 som standpunkt. Er usikker på om jeg burde ta 1T på nytt og prøve å få en 6er, eller ta R1 når jeg begynner i vgs til høst. Takk :D
Hei,

Godt spørsmål! 5'er er jo en sterk karakter og faglig sett skal du da være godt forberedt til R1. Nå er det tilfeldigvis slik at jeg selv har en sønn som har gått "samme løypa". Han tok R1 i 1.klasse og R2 i 2.klasse på videregående.
Timeplanmessig passet dette slik at han fikk deltatt på tre av de fem timene i uka som det undervises R1 i. De to andre timene jobbet han på egenhånd. Det gikk bra, men er selvfølgelig individuelt betinget. Sjekk derfor med din videregående skole hvordan dette legges opp. Hvor godt tilpasser de timeplanen for 1.klassinger som tar R1? På noen skoler vet jeg at dette tilpasses så godt at alle får 5 timer i uka med R1.
Men det dukket opp et "problem" til også. I 1.klasse trekkes 20 % av elevene opp i ett fag til eksamen. Sjansen din for å komme opp i R1 er da liten i forhold til sjansen for 2.klassingene å bli trukket ut. Og i 2.klasse trekkes elevene opp i ett fag. Sjansen din for å da komme opp i R2 er vesentlig mindre enn for 3.klassingene å komme opp i R2, fordi de trekkes ut i fire fag! Således blir det slik at de som er riktig "sterke" i R1 og R2 og som forserer ett år, får mindre sjanse til å bli trukket ut i sitt "sterke" fag. Dette har ikke systemet tatt hensyn til. Det bør utdanningsdirektoratet gjøre noe med, etter min mening.
Så får du selv avgjøre hva du velger å gjøre! Paradoksalt nok vil jeg på det sterkeste anbefale deg å vurdere å ta 1T i 1.klasse og følge "normalt" løp. Slik systemet er i dag, er det slik at det øker sjansene dine for å bli trukket opp i 1T, R1 og R2 til eksamen. Jeg håper egentlig at jeg tar feil og at myndighetene har ryddet opp i dette.

Hilsen lektor.
Svar