Ekstremalpunkt til rasjonal funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Fasiten sier at ekstremalpunktene til følgende funksjon er et toppunkt på (0,1). Jeg fikk toppunktet (0,-1). Kan fasiten være feil? Eller får noen samme svar som i fasiten når man tegner dette i Geogebra?

[tex]f(x)= \frac{9}{x^2-9}[/tex]

Et annet spørsmål. Jeg trodde definisjonen av en rasjonal funksjon var at man måtte ha polynomer både i teller og nevner? Her har man jo ikke et polynom i teller....
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

jjberg skrev:Fasiten sier at ekstremalpunktene til følgende funksjon er et toppunkt på (0,1). Jeg fikk toppunktet (0,-1). Kan fasiten være feil? Eller får noen samme svar som i fasiten når man tegner dette i Geogebra?

[tex]f(x)= \frac{9}{x^2-9}[/tex]

Et annet spørsmål. Jeg trodde definisjonen av en rasjonal funksjon var at man måtte ha polynomer både i teller og nevner? Her har man jo ikke et polynom i teller....
Fasiten er feil, og du har rett. $9$ er et polynom av grad 0.

Edit: Mon tro hvor mange årsverk man kunne spart på å lage fasiter/lærebøker uten slurvefeil.
jjberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 30/10-2019 18:27

Takk for oppklaringen Gustav. Jeg pleier som regel å ta feil når fasiten sier noe annet, så godt jeg endelig fikk rett en gang :lol:
Svar