Ad oppgavetype 3 der "Din kreativitet, forklaringsmåte, tankegang og vurdering blir vektlagt i vurderingen av svaret"
oppgave 9
Første kommentar: det eneste som er kreativt i oppg 9 er ordet "kunstner". Og tankegangen er det kunstneren som har gjort i følge oppgava. Denne oppgava slik den er formulert vurderer vel mest "forklaringsmåte" (oversettelsen fra illustrasjonene til algoritmespråk)
Problemet er to-delt: a) kvadratet skal dekke nøyaktig rektangelet b) kvadratet skal være størst mulig.
Oppgava er grei nok som en algoritmeoppgave for å svare på kriterium a)
Den ber ikke om en vurdering av om/hvorfor den kvadratstørrelsen som finnes faktisk er svaret på problemet.
Fasiten forklarer heller ikke pkt 10 i skissen, nemlig at denne kvadratstørrelsen vil passe inni i alle de kvadratene vi har sett på underveis slik at svaret tilfredstiller krav a)
Dvs at den fasiten som er gitt IKKE forklarer alle punktene i kunstnerens tankerekke og således er mangelfull.
Og ennå vanskeligere krav b): hvorfor er dette størst mulig kvadratstørrelse.
Alg. for sfm/sfd er vel ikke pensum i 1T eller er den det ? (kjent som Euklids algoritme forøvrig)
Så jeg ville foreslått at kriterium b) om størst mulig kvadratstørrelse var helt utelatt i oppgaveteksten. Dette ettersom Hanne ikke beviser dette og heller ikke fasiten berører dette krav b)