Ergo, B. 1.7

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
cornelia

Hei, jeg trenger hjelp med denne oppgaven:

En rakett blir skutt loddrett opp med en konstant akselerasjon på 25m/sˆ2 så lenge rakettmotoren virker. Etter 20 s stopper motoren brått. Hvor høyt kommer raketten? Vi ser bort fra luftmotstand.

Jeg tenkte at
v0= 0 m/s
t = 20 s
a= 25 m/sˆ2

Brukte veiformel 2 og fikk at s= 5000 m men fasiten sier 18 km.

Skjønner ikke hvordan de kom fram til det...
Noen som kan hjelpe meg??
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Det du har funnet ut nå er hvor høyt den har kommet etter de første 20 sekundene, ikke hvor høyt den kommer maksimalt. For etter 20 sekunder står det at motoren stopper, men den vil fortsette oppover et stykke siden den har høy fart fra før. Hvor høyt kommer den nå på det høyeste, når det ikke lenger er en motor som gir den akselerasjon oppover?
cornelia

SveinR skrev:Det du har funnet ut nå er hvor høyt den har kommet etter de første 20 sekundene, ikke hvor høyt den kommer maksimalt. For etter 20 sekunder står det at motoren stopper, men den vil fortsette oppover et stykke siden den har høy fart fra før. Hvor høyt kommer den nå på det høyeste, når det ikke lenger er en motor som gir den akselerasjon oppover?
Fant det ut, Takk!
Svar