1T - bokstavuttrykk og parenteser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bunkhest
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 13/10-2020 21:49

Hei!

Har støtt på et problem under oppgaveløsing, og jeg sliter fælt med å forstå «regelen» som gir svaret. Selv om oppgaven ligger under bokstavuttrykk er jeg ikke sikker på om det er akkurat det jeg sliter med, men heller kanskje regnerekkefølge eller noe enda enklere. Uansett, her er oppgaven:
(2a-3)(4a-5)

Regnestykket mitt så slik ut: 2a•4a - 2a•5 - 3•4a ~ 3•5
8a^2-10a ~ 12a ~ 15
8a^2~2a~15

Etter å ha konferert med fasiten må jeg innse at her skorter kunnskapen litt. Etter å ha regnet frem og tilbake på dette har jeg fått til flere ulike svar, og jeg klarer også å regne meg frem til riktig svar. Problemet er at jeg likevel ikke forstår hvorfor det blir som det blir. Altså sliter jeg nok egentlig mest med å forstå når jeg skal tenke minus pluss minus etc, kontra ikke om det gir mening. Hadde satt stor pris på om noen kunne gått gjennom dette stykket steg for steg, slik at jeg forhåpentligvis skjønner hvordan jeg skal gå frem.
Matthjelp

(2a-3)(4a-5)

Det ser ut som du bommer på siste leddet

-3 • -5 = +15 ikke -15
Bunkhest
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 13/10-2020 21:49

Takk for svar. Ja, jeg gjør det, men hva er det som gjør at -3•5= +15 i dette tilfellet?
Jeg bommer på mer også, da fasiten er 8a^2-22a+15
Jeg fikk 2a, ikke 22a første gang jeg regnet selv. Dette har frustrert meg kraftig da jeg kan løse 19 av 20 oppgaver uten problemer, men så kommer oppgave nr 20 hvor jeg ikke forstår hva jeg gjør galt. Sliter altså med å forstå hvordan man anvender pluss og minus i slike regnestykker.
Sist redigert av Bunkhest den 13/10-2020 23:22, redigert 1 gang totalt.
matte_hjelp

Nei, det er -3•-5.
Oppgaven sier (2a-3)(4a-5), hvis du ser er det et minustall foran 5
Bunkhest
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 13/10-2020 21:49

Nå forsto jeg det faktisk! Liten blanding av å ikke lese oppg godt nok og generelt manglende forståelse. Takk så meget :D
Svar