S2 - eksamensoppgave (likning med tre ukjente)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
wittybeta
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 07/05-2020 14:34

Hei! Jeg lurer på hvorfor løsningsforslaget ikke deler x- y- og z-verdiene på 100, da det i oppgaveteksten er oppgitt at tabellen viser næringsinnholdet per 100 gram. Vi skal finne per gram, og jeg delte derfor svarene mine på 100. Hvorfor blir dette feil?
Bilde

Bilde

Løsningsforslag hentet fra NDLA (H15, oppg 4 del 2)
josi

Jeg tipper at grunnen er at f.eks helmelk også inneholder stoffer som ikke er næringsstoffer. I 100 g helmelk vil det altså bare være 3.5 g fett, 4.5 g karbohydrater og 3.3 g proteiner. Resten vil vel stort sett være vann. Tilsvarende for de andre matvarene smøreost og hvitost. Vekten i gram av næringsstoffene i maten summerer seg ikke opp til å bli vekten av matvaren.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

wittybeta skrev:Hei! Jeg lurer på hvorfor løsningsforslaget ikke deler x- y- og z-verdiene på 100, da det i oppgaveteksten er oppgitt at tabellen viser næringsinnholdet per 100 gram. Vi skal finne per gram, og jeg delte derfor svarene mine på 100. Hvorfor blir dette feil?
Bilde

Bilde

Løsningsforslag hentet fra NDLA (H15, oppg 4 del 2)
Det er ikke energiinnholdet i 1g av de ulike matvarene man skal finne, men energiinholdet til 1g av de ulike næringsstoffene. Det at tabellen oppgir næringsinnhold og samlet energiinnhold per 100g matvare, er egentlig en overflødig opplysning, men det er det som er vanlig måte å oppgi dette på.
Svar