Hvordan ville dere løst denne oppgaven?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Privatisten45
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/10-2020 19:50

Hei alle sammen!


Hvordan ville dere løst denne oppgaven? for å vise eventuelt sensor at dere har forstått oppgaven?

Oppgave 1.62
En klasse med 30 elever er ute og spiser pizza. Det sitter 12 personer ved det ene bordet og 18 ved det andre.
Ved det minste bordet blir det satt fram 10 Liter brus og 4 pizzaer. Ved det største bordet blir det satt fram 15 Liter brus og 6 pizzaer.
Forklar ved å forkorte brøker at alle får like mye brus og like mye pizza.

Jeg sjekka på matte 1PY sine løsningsforslag, på nettsiden. Men her ser jeg at det er blitt brukt kalkulator, ville det vært lov å bruke kalkulator ved en slik oppgave på en eksamen? det står jo i oppgaven "Forklar ved å forkorte brøker at alle får like mye brus og like mye pizza" dette tolker jeg som at en skal finne ut svare uten bruk av kalkulator.

Ser frem til å høre ifra dere!

Mvh, Privatisten45
josi

Privatisten45 skrev:Hei alle sammen!


Hvordan ville dere løst denne oppgaven? for å vise eventuelt sensor at dere har forstått oppgaven?

Oppgave 1.62
En klasse med 30 elever er ute og spiser pizza. Det sitter 12 personer ved det ene bordet og 18 ved det andre.
Ved det minste bordet blir det satt fram 10 Liter brus og 4 pizzaer. Ved det største bordet blir det satt fram 15 Liter brus og 6 pizzaer.
Forklar ved å forkorte brøker at alle får like mye brus og like mye pizza.

Jeg sjekka på matte 1PY sine løsningsforslag, på nettsiden. Men her ser jeg at det er blitt brukt kalkulator, ville det vært lov å bruke kalkulator ved en slik oppgave på en eksamen? det står jo i oppgaven "Forklar ved å forkorte brøker at alle får like mye brus og like mye pizza" dette tolker jeg som at en skal finne ut svare uten bruk av kalkulator.

Ser frem til å høre ifra dere!

Mvh, Privatisten45
Ved det minste bordet får 12 elever 10 l brus og 4 pizzaer.

Da lager vi brøken

$\frac {10 + 4}{12} = \frac{10}{12} + \frac{4}{12}$

Vi forkorter ved å dele både teller og nevner i den første brøken på 2, og den andre

brøken forkortes ved å dele teller og nevner på 4.

$ \frac{10}{12} + \frac{4}{12} = \frac{5}{6} + \frac{1}{3}$

Disse brøkene forteller oss at hver elev får

$\frac{5}{6}$

liter brus og

$\frac{1}{3}$

pizza hvis de deler likt.

Lag en tilsvarende brøk for det andre bordet, forkort og vis at også de får


$\frac{5}{6}$

liter brus og

$\frac{1}{3}$

pizza hvis de deler likt.
Privatisten45
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/10-2020 19:50

Takk!

Da reiner jeg med at ved det største bordet så blir det slik 15 Liter/18 + 6 Pizza/18 = 5/6 + 1/3?

beklager visst det ser litt rotet ut, men vett ikke hvordan jeg får laga skikkelig brøk her ved å skrive her :shock: :D
josi

Privatisten45 skrev:Takk!

Da reiner jeg med at ved det største bordet så blir det slik 15 Liter/18 + 6 Pizza/18 = 5/6 + 1/3?

beklager visst det ser litt rotet ut, men vett ikke hvordan jeg får laga skikkelig brøk her ved å skrive her :shock: :D
Slik blir det om man liker pizza eller ikke!
Svar