Nok med bare eksamensoppgaver?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mlk94

Hei. Jeg har jobbet med matte i tre måneder nå og skal opp k privatist eksamen i 1p den 17, 3 uker igjen. jeg har jobbet en god del med oppgavene i boka, sett på video og repetert. Jobber ca 3 timer hver dag. For litt siden begynte jeg med eksamensoppgaver, fra ca 2016 til våren 2020. Jeg føler at eksamensoppgavene hjalp mye bedre enn boka. Og føler meg mye tryggere på de enn når jeg jobber med boka. Jeg har også tatt tema for tema, og forstår geometri så mye bedre nå(er det jeg sliter mest med) tenker fra idag å bare gjøre eksamensoppgaver etter tema, siden det sitter mer. Er det lurt av meg? Er dette studieteknikken bra nok til å å få en 3 eller sterk 4 (sikter egentlig på 4, men vil ikke bli skuffa) takk på forhånd.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg synes det høres bra ut.

En ting jeg ville gjort er at dersom jeg føler at jeg pløyer eksamensoppgaver i 1P forholdsvis lett, er å prøve å utvide kunnskapen min, fremfor å repetere endeløst det samme stoffet.

Vi har eksempelvis også algebra-kapittel i 1T og R1, og der kan man lære ting som bidrar til å gjøre eksisterende kunnskap enda mer solid, i tillegg til å lære nye teknikker. Samme med geometri og studien av funksjoner, rette linjer, og sannsynlighet.
Bilde
Gjest

mlk94 skrev:Hei. Jeg har jobbet med matte i tre måneder nå og skal opp k privatist eksamen i 1p den 17, 3 uker igjen. jeg har jobbet en god del med oppgavene i boka, sett på video og repetert. Jobber ca 3 timer hver dag. For litt siden begynte jeg med eksamensoppgaver, fra ca 2016 til våren 2020. Jeg føler at eksamensoppgavene hjalp mye bedre enn boka. Og føler meg mye tryggere på de enn når jeg jobber med boka. Jeg har også tatt tema for tema, og forstår geometri så mye bedre nå(er det jeg sliter mest med) tenker fra idag å bare gjøre eksamensoppgaver etter tema, siden det sitter mer. Er det lurt av meg? Er dette studieteknikken bra nok til å å få en 3 eller sterk 4 (sikter egentlig på 4, men vil ikke bli skuffa) takk på forhånd.
hva har du i faget fra før av?
mlk94

Gjest skrev:
mlk94 skrev:Hei. Jeg har jobbet med matte i tre måneder nå og skal opp k privatist eksamen i 1p den 17, 3 uker igjen. jeg har jobbet en god del med oppgavene i boka, sett på video og repetert. Jobber ca 3 timer hver dag. For litt siden begynte jeg med eksamensoppgaver, fra ca 2016 til våren 2020. Jeg føler at eksamensoppgavene hjalp mye bedre enn boka. Og føler meg mye tryggere på de enn når jeg jobber med boka. Jeg har også tatt tema for tema, og forstår geometri så mye bedre nå(er det jeg sliter mest med) tenker fra idag å bare gjøre eksamensoppgaver etter tema, siden det sitter mer. Er det lurt av meg? Er dette studieteknikken bra nok til å å få en 3 eller sterk 4 (sikter egentlig på 4, men vil ikke bli skuffa) takk på forhånd.
hva har du i faget fra før av?
Jeg har karakter to
mlk94

Aleks855 skrev:Jeg synes det høres bra ut.

En ting jeg ville gjort er at dersom jeg føler at jeg pløyer eksamensoppgaver i 1P forholdsvis lett, er å prøve å utvide kunnskapen min, fremfor å repetere endeløst det samme stoffet.

Vi har eksempelvis også algebra-kapittel i 1T og R1, og der kan man lære ting som bidrar til å gjøre eksisterende kunnskap enda mer solid, i tillegg til å lære nye teknikker. Samme med geometri og studien av funksjoner, rette linjer, og sannsynlighet.
Det hørtes veldig lurt ut. Tusen takk for tips :D
Svar