Hei,
Holder på med noen oppgaver hvor jeg skal finne volumet av pyramider i rommet.
Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal finne høyden på pyramiden dersom punktene i grunnflaten ikke har de samme z-koordinatene (grunnflaten er "skeiv"). Boken jeg leser har ikke sagt noe spesifikt om dette.
Er det den lengste høyden fra laveste punkt til toppunktet, den korteste lengden, eller den gjennomsnittlige z-koordinaten? Intuitivt tenker jeg automatisk den gjennomsnittlige høyden.
Høyde av pyramide i rommet
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Med den "gjennomsnittlige z-koordinaten" mener jeg den gjennomsnittlige høyden mellom grunnflaten og toppunktet.
-
- Abel
- Innlegg: 637
- Registrert: 11/11-2019 18:23
Hei,
Med vektorregning blir volumet av en pyramide (firkantet grunnflate):
[tex]V=\frac{1}{3}\begin{vmatrix}\left ( \vec{a}\times \vec{b} \right )\cdot \vec{c} \end{vmatrix}[/tex]
Med vektorregning blir volumet av en pyramide (firkantet grunnflate):
[tex]V=\frac{1}{3}\begin{vmatrix}\left ( \vec{a}\times \vec{b} \right )\cdot \vec{c} \end{vmatrix}[/tex]
Takk for svar! Så det betyr at det egentlig at man ikke kan komme frem til høyden bare ved å studere koordinatene til grunnflaten i pyramiden - høyden vil alltid være det punktet som strekker fra toppunktet, og rett ned vertikalt?Kristian Saug skrev:Hei,
Med vektorregning blir volumet av en pyramide (firkantet grunnflate):
[tex]V=\frac{1}{3}\begin{vmatrix}\left ( \vec{a}\times \vec{b} \right )\cdot \vec{c} \end{vmatrix}[/tex]