Sannsynlighet - Bayes' setning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jat

Hei, jeg tar opp R1 og lurer på hvordan man løser oppgave 3.134 i Sinus R1 (2013) - spesiselt b-oppgaven.

Oppgaveteksten lyder som følger:

Sannsynligheten for at Knut bruker mer enn to timer på leksene en tilfeldig valgt dag er 0,60. Sannsyligheten for at Ola bruker mer enn to timer er 0,75. Hvis Knut bruker mer enn to timer på leksene en dag, er sannsynligheten 0,80 for at også Ola bruker mer enn to timer.

I oppgave fant jeg P(O∩K) - altså sannsyligheten for at begge bruker mer enn to timer.

Oppgave b spør: Hva er sannsynligheten for at minst én av dem bruker mer enn to timer?

Oppgave c spør: Hva er sannsynligheten for at Knut bruker mer enn to timer hvis Ola har gjort det?

Jeg lurer altså hvordan spesielt b løses, men sitter også litt fast på c.

Takk på forhånd
Mattebruker

Vedk. punkt b:

P( minst ein ) = P(O [tex]\bigcup[/tex] K ) = .......................... ( addisjonssetninga for konjunkte (" overlappande " ) hendingar.
jat

Mattegjest skrev:Vedk. punkt b:

P( minst ein ) = P(O [tex]\bigcup[/tex] K ) = .......................... ( addisjonssetninga for konjunkte (" overlappande " ) hendingar.

Tusen takk!

Så P(O[tex]\bigcup[/tex]K) = P(O) + P(K) - P(O∩K) = 87/100. Takk.
Svar