Antideriverte av null

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Maggiatus

[tex]\int 0 dx[/tex]
[tex]\int_{a}^{b}0 dx[/tex]

Noen som kan gi en tolkning på disse? Vil det ubestemte integralet av null bli "0 + C", og det bestemte integralet bare bli 0?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

For det ubestemte ingegralet: Hvilke funksjoner er det som har 0 som derivert?

For det bestemte integralet: Hvor stort er arealet mellom x-aksen, og linja y=0?
Bilde
Maggiatus

Aleks855 skrev:For det ubestemte ingegralet: Hvilke funksjoner er det som har 0 som derivert?

For det bestemte integralet: Hvor stort er arealet mellom x-aksen, og linja y=0?
Hvis jeg tar korrekt: Funksjoner som består av kun én eller flere konstantledd har null som sin deriverte.

For den andre blir arealet lik null.

Takk for svar forresten!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Maggiatus skrev:
Aleks855 skrev:For det ubestemte ingegralet: Hvilke funksjoner er det som har 0 som derivert?

For det bestemte integralet: Hvor stort er arealet mellom x-aksen, og linja y=0?
Hvis jeg tar korrekt: Funksjoner som består av kun én eller flere konstantledd har null som sin deriverte.

For den andre blir arealet lik null.

Takk for svar forresten!
Jepp, det stemmer.

Eneste småpirk er når du sier "består av kun én eller flere konstantledd". Det er bare ett konstantledd. Hvis du har flere konstantledd, så summerer du dem sammen, så de blir ett konstantledd.

Eksempelvis $x^2 + 3x + \color{red}{5 + 6} =x^2 + 3x + \color{green}{11}$.

Det har selvfølgelig ingen påvirkning for matematikken hvilken måte du skriver det på, annet enn at sistnevnte er mer ryddig. Som betyr at dette er småpirk og ingenting annet :)
Bilde
Maggiatus

Aleks855 skrev:
Maggiatus skrev:
Aleks855 skrev:For det ubestemte ingegralet: Hvilke funksjoner er det som har 0 som derivert?

For det bestemte integralet: Hvor stort er arealet mellom x-aksen, og linja y=0?
Hvis jeg tar korrekt: Funksjoner som består av kun én eller flere konstantledd har null som sin deriverte.

For den andre blir arealet lik null.

Takk for svar forresten!
Jepp, det stemmer.

Eneste småpirk er når du sier "består av kun én eller flere konstantledd". Det er bare ett konstantledd. Hvis du har flere konstantledd, så summerer du dem sammen, så de blir ett konstantledd.

Eksempelvis $x^2 + 3x + \color{red}{5 + 6} =x^2 + 3x + \color{green}{11}$.

Det har selvfølgelig ingen påvirkning for matematikken hvilken måte du skriver det på, annet enn at sistnevnte er mer ryddig. Som betyr at dette er småpirk og ingenting annet :)
Bare flott at du kommer med litt småpirk - da får jeg bedre forståelse for faget. Matematikk er jo i stor grad småpirk. :D
Svar