S1, feil i LF H19 oppgave 9 a) del 1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Laplace

På høsten 2019 eksamen i S1, er det stiplete linjer som viser det avgrensede området. Og, i GeoGebra når man bruker stiplete linjer er det fordi ulikheten er strengt større eller strengt mindre. Så, hvorfor skriver de i løsningen: [tex]3x + 2y \leq 70[/tex] og ikke [tex]3x + 2y < 70[/tex]?

Jeg skjønner av oppgaveteksten at mindre eller lik 70 er riktig, men har de isåfall skrevet feil i GeoGebra når de lagde eksamen? Kanskje de skrev strengt mindre.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Laplace skrev:På høsten 2019 eksamen i S1, er det stiplete linjer som viser det avgrensede området. Og, i GeoGebra når man bruker stiplete linjer er det fordi ulikheten er strengt større eller strengt mindre. Så, hvorfor skriver de i løsningen: [tex]3x + 2y \leq 70[/tex] og ikke [tex]3x + 2y < 70[/tex]?

Jeg skjønner av oppgaveteksten at mindre eller lik 70 er riktig, men har de isåfall skrevet feil i GeoGebra når de lagde eksamen? Kanskje de skrev strengt mindre.
Hvis man ser ekstra nøye etter, kan man se at de delene av linjene som avgrenser det fargede området er heltrukne (altså ikke stiplete).
Hvorfor man har valgt å gjøre det slik, vet jeg ikke, men mistenker at man har tenkt at det ser mer "ryddig" ut - uten å tenke over at det kan virke forvirrende.
Svar