R2 eksamen - små feil i utregninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Maggiatus

Hei,

Hvis man viser riktig fremgangsmåte på oppgavene, men klarer å få små feil i utregningene - vil man da få null poeng, eller kan må få delvis poeng for dette? Og hva skjer hvis man klarer mesteparten av de store oppgavene, men ikke alle deloppgavene?

En annen ting: Hvis man skulle havne i den situasjonen hvor man får helt jernteppe på en oppgave, vil man kunne få en liten uttelling dersom man klarer å vise et resonnement på hvordan du tolker oppgaven? For eksempel hvis man får spørsmål om å finne skjæringspunktet mellom et punkt på en linje som skjærer et plan, at man legger ved en liten tegning som viser korrekt visuell fremstilling av oppgaven? Jeg føler jeg har god kontroll på dette. Det er kun et eksempel.

Eller er tegninger i besvarelsen et no-no?
Maggiatus

Er det ikke mulig å redigere innlegg?

"Hvis man viser riktig fremgangsmåte på oppgavene, men klarer å få små feil i utregningene - vil man da få null poeng, eller kan man* få delvis poeng for dette?"

Jeg er så dårlig på rettskriving, da jeg skriver så raskt. :oops:
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Maggiatus skrev:Hei,

Hvis man viser riktig fremgangsmåte på oppgavene, men klarer å få små feil i utregningene - vil man da få null poeng, eller kan må få delvis poeng for dette? Og hva skjer hvis man klarer mesteparten av de store oppgavene, men ikke alle deloppgavene?

En annen ting: Hvis man skulle havne i den situasjonen hvor man får helt jernteppe på en oppgave, vil man kunne få en liten uttelling dersom man klarer å vise et resonnement på hvordan du tolker oppgaven? For eksempel hvis man får spørsmål om å finne skjæringspunktet mellom et punkt på en linje som skjærer et plan, at man legger ved en liten tegning som viser korrekt visuell fremstilling av oppgaven? Jeg føler jeg har god kontroll på dette. Det er kun et eksempel.

Eller er tegninger i besvarelsen et no-no?
Man får i alle fall ikke minuspoeng uansett hva man svarer, så det er bedre å svare noe enn å levere blankt på en oppgave.
I enkelte tilfeller vil man da kunne få noe uttelling for kompetansen man viser.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Maggiatus skrev:Er det ikke mulig å redigere innlegg?
Registrerte brukere kan det. Det ville vært kaos hvis anonyme brukere hadde kunnet det.
Bilde
Svar