S1 H20 Løsningsforslag?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

yraasvai
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/11-2020 20:45

Gjest skrev:noen som klarte oppgave 6?
-2x+4/x-3
Du ser at den vertikale asymtoten er på 3. x i nevneren er den vertikale asymtoten. Nevneren skal være 0 til sammen. Da setter du inn 3-C=0. Da vet du at c= -3. Du ser også at f(2)=0. Ved å se på den horrisontale asymtoten finner du a. a er -2.

f(2) = a*2+b/x+c=0
f(2) = -2*2+b/2-3=0

Du ganger nevneren med null slik at du står igjen med f(2) = -2*2+b=0, flytter du -2*2 på den andre siden står du igjen med at b= 4
doniks

Dette var det jeg svarte, sikkert feil, men sånn at vi kan se sammen, om flere hadde samme svar :)
opogave 1
a) x=1
b) x=-7
c) x=2 eller x=1

oppgave 2
a) b^2/a^2

oppgave 3
x € [1,2]

oppgave 4
11 gullmedaljer

oppgave 5
a) 1/3
b) minst 5 røde for å få mindre enn 50%

oppgave 6
a= -2, b=4, c=-2

oppgave 7
b) 4,0,0

oppgave 8
a) 4
b) 6
c) (2,2) (-1,-2,5)

9c) 32 cm
ukjentdkldkå

Tror dere man kan få 6'er vis man har alt riktig men feil på hele oppgave 1 del 2 som gir 6 poeng og i tillegg oppgave 2 e) ?
høres ikke ut som det er mulig, men brått lissom ?
Stu1

ukjentdkldkå skrev:Tror dere man kan få 6'er vis man har alt riktig men feil på hele oppgave 1 del 2 som gir 6 poeng og i tillegg oppgave 2 e) ?
høres ikke ut som det er mulig, men brått lissom ?
Nja, da vil du være ca 8 poeng under makspotten, som vil si 52. Jeg leste at 94% er kravet for 6'er, som tilsvarer omtrent 56. Men det skal sies at sensor ser på helheten, så det er ikke utenkelig!
doniks skrev:Dette var det jeg svarte, sikkert feil, men sånn at vi kan se sammen, om flere hadde samme svar :)
opogave 1
a) x=1
b) x=-7
c) x=2 eller x=1

oppgave 2
a) b^2/a^2

oppgave 3
x € [1,2]

oppgave 4
11 gullmedaljer

oppgave 5
a) 1/3
b) minst 5 røde for å få mindre enn 50%

oppgave 6
a= -2, b=4, c=-2

oppgave 7
b) 4,0,0

oppgave 8
a) 4
b) 6
c) (2,2) (-1,-2,5)

9c) 32 cm
Fikk samme som deg på 1A og 1B, 1C fikk jeg x=20. Sikkert jeg som har feil på 1c.

2A) Samme som deg
2B) -x+x^2-1 = x(x-1)-1
3) Samme som deg
4) 11 gull, 5 sølv
5A) Skrev litt forskjellig, deriblant 1/3. Tipper jeg får feil på hele denne. Ingen svar på 5b

6) a=-2, b=3, c=-2 om jeg husker rett? Ren gjetting mot slutten, skrev ikke inn i kladden
7) 4, 0, -12
8AB) Samme som deg
8C) "Den går gjennom g(2) og g(-1). Jeg glemte selvfølgelig å skrive hele punktene, trøtt gutt som døgna dagen før :?
9) Hadde jeg ingen svar til.

Del 2 gikk det veldig bra for seg, jeg fikk garantert full score på oppgave 2 og 3, med 1/3 eller 2/3 riktige på oppgave 1. Dette er ting jeg husker veldig godt fra 2py, så det var egentlig en skikkelig cakewalk 8-)

Tipper jeg får 4, mens jeg satt meg mål om 5 eller 6 på begynnelsen av året. Sykt vansklig fag å ta på 100% egenlæring uten noen å jobbe med! Jeg trenger gode karakterer for å komme inn på NHH neste år, så vurderer å ta opp igjen neste år samtidig som jeg tar S2 og 4 andre fag :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Skal prøve å få lagt ut et fullstendig løsningsforslag i løpet av dagen :)
aorga

LektorNilsen skrev:Skal prøve å få lagt ut et fullstendig løsningsforslag i løpet av dagen :)
Tusen takk!
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven som pdf:
S1 H20.pdf
(2.02 MiB) Lastet ned 23779 ganger
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er løsningsforslag til del 1. (Legger ut fullstendig, altså del 1 og del 2 samlet, når dette er klart).

Beklager på forhånd for en noe avansert løsning av oppgave 5b, men jeg kom ikke på noen annen måte i farten. (Bortsett fra å eventuelt prøve seg frem).

Setter ellers stor pris på tilbakemeldinger. Og da særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil. Det er fort gjort når en prøver å "levere" raskt ;)
Vedlegg
Løsningsforslag DEL 1 av eksamen S1 høsten 2020.pdf
(1.65 MiB) Lastet ned 203 ganger
Gjest

langahang skrev:
anonymmmm skrev:For sannsynlighet fikk jeg 1/3 og med 5 røde kuler ble sannsynligheten 10/21 for å få 2 ulike, altså mindre enn 50%...

Hva fikk dere for 9c? Fikk 32cm...

Fikk også 32
Fikk også 32. Veldig stolt over at jeg klarte denne.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er løsningsforslag til hele eksamen.

Det kan ha gått litt fort i svingene, så kom gjerne med tilbakemeldinger om det er noen feil/mangler.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen S1 høsten 2020.pdf
(2.79 MiB) Lastet ned 5954 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 12/11-2020 19:37, redigert 1 gang totalt.
ladjsirjie

LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslag til hele eksamen.

Det kan ha gått litt fort i svingene, så kom gjerne med tilbakemeldinger om det er noen feil/mangler.

Mulig jeg tar feil, men på siste deloppgave på del 2, så blir vel den heltallige løsningen som gir størst fortjeneste (233,17)? Det gir en fortjeneste på 4915kr og så vidt jeg kan se, ligger koordinatet innenfor grafområdet
lddykoff

Har sett gjennom løsningsforslaget nå og ser at jeg klarte alt utenom den siste sannsynlighetsoppgaven på del 1, og 2e) på del 2. Vil regne med dette tilsvarer rundt 4 poeng trekk. Tror dere det fortsatt er mulig for meg å få 6?
Kejdjfjd

lddykoff skrev:Har sett gjennom løsningsforslaget nå og ser at jeg klarte alt utenom den siste sannsynlighetsoppgaven på del 1, og 2e) på del 2. Vil regne med dette tilsvarer rundt 4 poeng trekk. Tror dere det fortsatt er mulig for meg å få 6?
*står også i sensorveiledningen at man må sjekke om verdiene er gyldige i 1c på del 1, men at man kan få god uttelling om man glemte det. Jeg gjorde ikke dette, så får sikkert er halvt poeng trekk der også.
Anonymmm

Hvor finner man sensorveiledning? Snodig at man må vise at svare er rett selv om man har skrevet riktig svar...?

Jeg hadde også 233 og 17 for 4915kr i fortjeneste for 3d
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

ladjsirjie skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslag til hele eksamen.

Det kan ha gått litt fort i svingene, så kom gjerne med tilbakemeldinger om det er noen feil/mangler.

Mulig jeg tar feil, men på siste deloppgave på del 2, så blir vel den heltallige løsningen som gir størst fortjeneste (233,17)? Det gir en fortjeneste på 4915kr og så vidt jeg kan se, ligger koordinatet innenfor grafområdet
Du har helt rett. Jeg har fikset det og lastet opp revidert versjon i det opprinnelige innlegget :)
Svar