R1 eksamen h-20

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Påbegynt løsningsforslag: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... WLVikmY3gB

Legger ut fortløpende.

Hvis det står "Deleted video", så betyr det bare at det er en video jeg har lastet opp som ikke er prosessert enda. YouTube er litt uklar på budskapet.
Bilde
SCS900
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 11/11-2020 16:30

Tror dokkar de vil trekke poeng for ikke fult ut faktorisert på del 1 oppgave 1b?
boro

SCS900 skrev:Tror dokkar de vil trekke poeng for ikke fult ut faktorisert på del 1 oppgave 1b?
Burde ikke det, oppgaven ber deg jo kun om å derivere. Ikke faktorisere fullt ut.
SCS900
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 11/11-2020 16:30

boro skrev:
SCS900 skrev:Tror dokkar de vil trekke poeng for ikke fult ut faktorisert på del 1 oppgave 1b?
Burde ikke det, oppgaven ber deg jo kun om å derivere. Ikke faktorisere fullt ut.
Ja håper det er godt nok. Ble usikker om jeg skulle gange med sqrt(2x-1) oppe og nede på den andre for å få alt under samme brøk, men valgte å ikke å gjøre det i tilfelle jeg regnet det ut feil.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

SCS900 skrev:Tror dokkar de vil trekke poeng for ikke fult ut faktorisert på del 1 oppgave 1b?
Jeg nevner så vidt i løsningsforlaget at "vi kan godt sette to streker under svaret" før faktoriseringa. Det er jo et fullkomment svar. Men sensor er jo til en viss grad også ute etter et helhetsinntrykk av kompetanse, så det kan telle positivt hvis man vipper at man faktoriserer.

https://www.youtube.com/watch?v=ROuBhdwYz4w (hopp til 4:40) hvis du vil se videre utregning.

Alt i alt ville jeg ikke vært så bekymret for uttelling på oppgaven hvis du kom så langt som til rett før faktoriseringa.
Bilde
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Se vedlagte løsningsforslag for R1, del 2.
Vedlegg
ekstrafigur siste oppg.docx
(58.73 kiB) Lastet ned 147 ganger
R1 Ht20 del 2.docx
(673.17 kiB) Lastet ned 214 ganger
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Virkelig god video med LF du legger ut, Aleks855! Sakte og grundig slik at enhver elev forstår det!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takk for det! Ja, jeg prøver å legge det opp slik at flest mulig forstår stegene.
Bilde
Randi266

Denne eksamen var litt annerledes, og visse oppgaver spesielt krevende.

I de siste tre eksamener (mellom 2019 til 2020) har jeg sett til at eksamensnivået stadig blitt høyere og krevende. For eksempel så har eksamensoppgavene blitt mer tidskrevende - i tillegg gir lite poeng. Det gir ikke helt mening.

Merker også at R1-bøkene sine oppgaver samsvarer heller ikke med eksamensnivået. Har gjort en del oppgaver i forskjellige R1-bøker og tidligere eksamener, men stadig ser man at eksamen bare øker nivået for hver gang, og dette strekker ikke R1-boka til. Føles urettferdig, men også lite givende utifra all jobbingen til eksamen.

Eksamen er nå laget slik at det er lettere å få 2-3 karakter, men fra 4 og oppover gjør det at det nesten føles umulig...
1211

noen som kan lage løsningsforslag til oppgaver 6 og 7 del 1 plz :( .
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

1211 skrev:noen som kan lage løsningsforslag til oppgaver 6 og 7 del 1 plz :( .
6: https://www.youtube.com/watch?v=8opcEQ7Y-eU

7a: https://www.youtube.com/watch?v=mZ1R1PFUE-k

7bc: https://www.youtube.com/watch?v=oVrvWhfN6AY
Bilde
Gjest

Randi266 skrev:Denne eksamen var litt annerledes, og visse oppgaver spesielt krevende.

I de siste tre eksamener (mellom 2019 til 2020) har jeg sett til at eksamensnivået stadig blitt høyere og krevende. For eksempel så har eksamensoppgavene blitt mer tidskrevende - i tillegg gir lite poeng. Det gir ikke helt mening.

Merker også at R1-bøkene sine oppgaver samsvarer heller ikke med eksamensnivået. Har gjort en del oppgaver i forskjellige R1-bøker og tidligere eksamener, men stadig ser man at eksamen bare øker nivået for hver gang, og dette strekker ikke R1-boka til. Føles urettferdig, men også lite givende utifra all jobbingen til eksamen.

Eksamen er nå laget slik at det er lettere å få 2-3 karakter, men fra 4 og oppover gjør det at det nesten føles umulig...
du kan ikke forvente samme nivå på eksamen hvert år
1122

På oppgave 4b gjorde jeg en teit slurve feil, jeg endret ikke fortegn (-1)^2 når jeg regnet ut f(-1). Når jeg kom til oppgave c så jeg feilen og rettet opp der, men glemte helt og rette opp på oppgaven over. Tror dere jeg får mye trekk for det?
Nils Astrup

Jeg kan godt lage et løsningsforslag :) , kommer senere i dag.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er mitt løsningsforslag til del 1. (Legger ut et fullstendig løsningsforslag med både del 1 og del 2 når dette er klart).

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom det skal ha sneket seg inn feil/mangler.
Det er fort gjort når det går litt fort i svingene og man prøver å "levere raskt".
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen R1 høsten 2020.pdf
(1.48 MiB) Lastet ned 192 ganger
Svar