R1 eksamen h-20

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Nils Astrup

https://1drv.ms/w/s!Aha_6akvKbbQhSw7Qxr ... f?e=NOPsIG

Ovenfor er det et løsningsforslag til eksamen i R1 høst 2020. Jeg beklager hvis skriften min noen ganger er litt uforståelig eller hvis jeg har gjort noen feil.
Randi266

Gjest skrev:
Randi266 skrev:Denne eksamen var litt annerledes, og visse oppgaver spesielt krevende.

I de siste tre eksamener (mellom 2019 til 2020) har jeg sett til at eksamensnivået stadig blitt høyere og krevende. For eksempel så har eksamensoppgavene blitt mer tidskrevende - i tillegg gir lite poeng. Det gir ikke helt mening.

Merker også at R1-bøkene sine oppgaver samsvarer heller ikke med eksamensnivået. Har gjort en del oppgaver i forskjellige R1-bøker og tidligere eksamener, men stadig ser man at eksamen bare øker nivået for hver gang, og dette strekker ikke R1-boka til. Føles urettferdig, men også lite givende utifra all jobbingen til eksamen.

Eksamen er nå laget slik at det er lettere å få 2-3 karakter, men fra 4 og oppover gjør det at det nesten føles umulig...
du kan ikke forvente samme nivå på eksamen hvert år
Da virker det ikke som du har sett til kompetansemålene, eksamene i R1 eller R1-bøkene... Man forventer faktisk å få R1-oppgaver som samsvarer R1-eksamene, eller omvendt, at R1-eksamene skal samsvare hverandre. Trenger ikke være helt samme oppgave eller oppsett, men da skal det være i et R1-nivå og ikke høyere enn forventet. Var noen oppgaver i den eksamen som ikke har sett til før, verken i boka eller i tidligere eksamener.
Nils Astrup

LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til del 1. (Legger ut et fullstendig løsningsforslag med både del 1 og del 2 når dette er klart).

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom det skal ha sneket seg inn feil/mangler.
Det er fort gjort når det går litt fort i svingene og man prøver å "levere raskt".
Så ingen feil, ville bare kommentere en raskere måte å løse oppgave 1b):
Jeg fant en fin løsning på oppgave B) som går litt lettere og raskere:
X^3*sqrroot(2x-1)=sqrroot(2x^7-x^6)
Det gir den deriverte:
(2x^7-x^6)'/(2sqrroot(2x^7-x^6))
=2(7x^6-3x^5)/(2x^3sqrroot(2x-1))
=(7x-3)x^2/sqrroot(2x-1)
Her får du derivert ganske raskt, samt at du kommer rett frem til et penere svar uten å måtte gå veien om å få felles nevner og sånt. Takker uansett veldig for løsningsforslag:)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Vedlagt er et løsningsforslag til R1 del 1.
Vedlegg
R1 Ht20 del 1.docx
(5.5 MiB) Lastet ned 183 ganger
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er mitt løsningsforslag til hele eksamen.

Som alltid setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. Særlig om det skal ha sneket seg inn feil/mangler.
På forhånd takk.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen R1 høsten 2020.pdf
(2.21 MiB) Lastet ned 21154 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 07/12-2020 10:25, redigert 1 gang totalt.
teraks04

Randi266 skrev:
Gjest skrev:
Randi266 skrev:Denne eksamen var litt annerledes, og visse oppgaver spesielt krevende.

I de siste tre eksamener (mellom 2019 til 2020) har jeg sett til at eksamensnivået stadig blitt høyere og krevende. For eksempel så har eksamensoppgavene blitt mer tidskrevende - i tillegg gir lite poeng. Det gir ikke helt mening.

Merker også at R1-bøkene sine oppgaver samsvarer heller ikke med eksamensnivået. Har gjort en del oppgaver i forskjellige R1-bøker og tidligere eksamener, men stadig ser man at eksamen bare øker nivået for hver gang, og dette strekker ikke R1-boka til. Føles urettferdig, men også lite givende utifra all jobbingen til eksamen.

Eksamen er nå laget slik at det er lettere å få 2-3 karakter, men fra 4 og oppover gjør det at det nesten føles umulig...
du kan ikke forvente samme nivå på eksamen hvert år
Da virker det ikke som du har sett til kompetansemålene, eksamene i R1 eller R1-bøkene... Man forventer faktisk å få R1-oppgaver som samsvarer R1-eksamene, eller omvendt, at R1-eksamene skal samsvare hverandre. Trenger ikke være helt samme oppgave eller oppsett, men da skal det være i et R1-nivå og ikke høyere enn forventet. Var noen oppgaver i den eksamen som ikke har sett til før, verken i boka eller i tidligere eksamener.
Nå må vi huske på at matte handler om problemløsing, ikke gjentagelse av noe man har gjort før. Eksamen de har lagd her er etter min mening bedre enn de som har vært tidligere. Eksamen var fortsatt fullt mulig med R1 pensum, men man måtte tenke litt selv også. "Den oppgaven her vil jeg ikke ha, fordi den har jeg ikke vært borti før" virker som dårlig innstilling. Tror flere av 5-6-er kandidatene storkoste seg med denne, fordi det ble litt mer intersant matte.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

teraks04 skrev:Nå må vi huske på at matte handler om problemløsing, ikke gjentagelse av noe man har gjort før. Eksamen de har lagd her er etter min mening bedre enn de som har vært tidligere. Eksamen var fortsatt fullt mulig med R1 pensum, men man måtte tenke litt selv også. "Den oppgaven her vil jeg ikke ha, fordi den har jeg ikke vært borti før" virker som dårlig innstilling. Tror flere av 5-6-er kandidatene storkoste seg med denne, fordi det ble litt mer intersant matte.
Kunne ikke sagt det bedre selv.

Vi må ha oppgaver som gjør at 6er-kandidatene får muligheten til å skille seg fra flokken. Og det gjøres ved å vise at man kan bruke de samme teknikkene som alle kan, men med ei klype improvisering overfor en oppgave man ikke har sett før.

Oppgaven der man får oppgitt en løsningsmengde, og skal konstruere en ulikhet som har denne løsninga var et flott eksempel på dette, syntes jeg.

Alt i alt vil jeg si at godt over 80% av oppgavene var variasjoner av de "typiske" oppgavene man har sett i boka, og tidligere eksamenssett. Klarer man dem, så stiller man sterkt ved karakterutdelinga.
Bilde
1211

noen vet hva tid for vi karakterene !
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Aleks855 skrev:
Oppgaven der man får oppgitt en løsningsmengde, og skal konstruere en ulikhet som har denne løsninga var et flott eksempel på dette, syntes jeg.
Ja, det var en fin vri. Ser ut som vi har "angrepet" den på samme måte også :)
Matteerikkelett

Jeg bomma på sannsynlighetsoppgaven i del en, så mister 4 poeng der, og den siste deloppgaven på sannsynlighetsoppgaven i del 2. Tror dere jeg fortsatt kan få 6 hvis ikke noe annet er feil?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Matteerikkelett skrev:Jeg bomma på sannsynlighetsoppgaven i del en, så mister 4 poeng der, og den siste deloppgaven på sannsynlighetsoppgaven i del 2. Tror dere jeg fortsatt kan få 6 hvis ikke noe annet er feil?
Tja... 6'ern ligger vel fra 54-56 til 60 p.
Så er det helhetsinntrykket osv...
( du har vist litt "svakhet" i sannsynlighet i forhold til kar 6 da...).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
5ere

Vet du hvor 5'eren ligger? mtp poeng
Gjest

Er det noen som vet når vi får svar på eksamen?
Gjest

5ere skrev:Vet du hvor 5'eren ligger? mtp poeng
https://www.matematikk.net/res/eksamen/ ... _V2015.pdf Eksamens heftet er fra 2015... Men det ligger vell rundt 45 poeng
gjest123321123

Gjest skrev:
5ere skrev:Vet du hvor 5'eren ligger? mtp poeng
https://www.matematikk.net/res/eksamen/ ... _V2015.pdf Eksamens heftet er fra 2015... Men det ligger vell rundt 45 poeng
Perfekt, takk!
Svar