2P / 2P-Y?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

jonnybravoxoxo

Kristian Saug skrev:Hei,

Jeg får ikke åpnet linken der eksamen er lagt ut. Prøv igjen, så kan jeg lage et løsningsforslag!
https://docdro.id/xYqES4y
Vær så god!
Håper lenken holder seg denne gangen ^_^
Aprikos911

Litt godt på en måte å se at det er flere som synes tiden var knapp. Hadde 4 skriftlige våren 2020, hvor jeg var ferdig etter 3,5 time. Det er snittet jeg har hatt på "mattetentamen" hjemme også.
privatist

Gjest skrev:
privatist skrev:
Gjest skrev:Jeg hadde 2P-Y eksamen idag. Har bortimot ikke gjort annet siste to ukene enn å løse gamle eksamener, og følte meg ganske selvsikker. Allerede på del 1 oppgave 3 rota jeg så innmari mye. Var ikke det å løse oppgaven som var problemet, men jeg fortsatte å gjøre dumme slurvefeil slik at jeg måtte sette opp tabellen på nytt... Kastet bort kanskje 40 min her. Endte med at jeg surra det skikkelig til også på oppgaven om tallfigurer. Denne løste jeg fint i fred og ro på bussen hjem.

Ble noe surr på del 2 også. Kan vi skylde på dårlig oksygentilførsel til hjernen pga bruk av munnbind, kanskje? :P
Sitter igjen med et inntrykk av at denne eksamenen var hakket mer tricky enn tidligere eksamener? På minne ''hjemme'' eksamener har jeg som regel ligget på 5, kanskje 6. Nå blir det vel en sterk 4. :roll:
Jeg synes også denne var litt verre enn tidligere, har selv satt hjemme å gjort gamle eksamensoppgaver :lol: Hva endte du opp med på figuroppgaven, da? Jeg fant først en jeg synes passet, og den passet med figur to, men slett ikke med noen av de andre figurene. Så da ble jeg stresset. Håper likevel den jeg kom fram til etterpå stemte, selv om jeg bare fikk testet den ut på to figurer :|
På kladdearket mitt ser jeg at jeg har rota meg frem til 3n^2+2n+1. Mener å huske at dette stemte for figur 2, men når jeg testet den mer omhyggelig på vei hjem så jeg jo at dette ikke stemte. Er det noen mulighet for at man får et lite poeng for oppgave C for at man bruker formel riktig, selv om formelen kanskje gir feil svar...? :lol:

Har nå kommet frem til: 2n^2+4n+1 og får det til å stemme med figur 1-4. Var virkelig under tidspress fordi jeg måtte tegne en frekvenstabell hele 5 ganger før jeg klarte det uten å tulle det til med feil tall. :oops: :oops:

Dette er faktisk første skriftlige eksamen jeg har noen gang, og jeg ble virkelig overrasket over hvor fort 5 timer faktisk kan gå.
Ja, det går vanvittig fort!
Jeg fikk også 2n^2+4n+1, men om det er riktig ... :roll: :lol:
privatist

Aprikos911 skrev:
privatist skrev: Jeg synes også denne var litt verre enn tidligere, har selv satt hjemme å gjort gamle eksamensoppgaver :lol: Hva endte du opp med på figuroppgaven, da? Jeg fant først en jeg synes passet, og den passet med figur to, men slett ikke med noen av de andre figurene. Så da ble jeg stresset. Håper likevel den jeg kom fram til etterpå stemte, selv om jeg bare fikk testet den ut på to figurer :|

Nå spurte du ikke meg, men jeg svarte: (n+1)^2+n^2*2
Passet såvidt jeg kunne se, men var temmelig stressa, med 5 minutter igjen til kl 11 :lol:

Spør alle, jeg :lol: Har du testet denne i ettertid? Godt mulig det er denne som er rett! :wink:
Privatistkarina

Så glad for at noen snakker om denne eksamenen! Prøvde å rette selv når jeg kom hjem, men vanskelig når det ikke er noe fasit... Så håper noen er villige til å lage løsningsforslag! Det er lenge å vente helt til januar :(
Synes tiden ble ganske knapp, men fikk gjort alle oppgaver (selv om det ble litt feil her og der)
Noen som vet ca krav for å få en femmer? Mistenker at jeg vil ligge på en firer, men kan alltid håpe 8-)
Gjest

Privatistkarina skrev:Så glad for at noen snakker om denne eksamenen! Prøvde å rette selv når jeg kom hjem, men vanskelig når det ikke er noe fasit... Så håper noen er villige til å lage løsningsforslag! Det er lenge å vente helt til januar :(
Synes tiden ble ganske knapp, men fikk gjort alle oppgaver (selv om det ble litt feil her og der)
Noen som vet ca krav for å få en femmer? Mistenker at jeg vil ligge på en firer, men kan alltid håpe 8-)
Det er vel 45 poeng tror jeg. Mener også å ha lest at poeng bare er veiledende, og at det til syvende og sist vil bli gjort en helhetsvurdering ut ifra hva du har vist gjennom besvarelsene.
Aviation.Chic

Jeg kan si til dere at de aller siste eksamener før KRONA kom på håvet vårt så har dem endret litt på oppgavene at dem tar lengere tid enn sist, fra min mening altså. Figurtall tok ikke mer enn 20-25 min siden tabellen var der og vi skulle fortsette å tegne figur 4 og utfylle tabellen. I tillegg kunne man bare forklare om formelen stemmer eller gi en begrunnelse hvordan vi kom fram til det. Angående DEL 2 røyk oksygenmasken og jeg ble forgiftet. Sette opp en tabell med sine renter falt jeg av sammen. Forrige eksamen brukte jeg bare verdiene som var oppgitt, regnet ut og satt i tabellen. Denne gangen kronen henger på tippen. Eg synes sund på folk som meg, mener virkelig folk kan mye bedre enn dette også får vi denne løyen matten som vi forbruk 10% i livet. Venter på fasit i spenning :lol: :D
dkfdsfj

er det sånn at de er snillere med privatister enn vanlig eksamen?
privatist

dkfdsfj skrev:er det sånn at de er snillere med privatister enn vanlig eksamen?
Tviler sterkt på det. Er jo ingen forskjell om en er elev eller privatist, vel? :lol:
Privatistkarina
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 11/11-2020 22:38

Gjest skrev:
Privatistkarina skrev:Så glad for at noen snakker om denne eksamenen! Prøvde å rette selv når jeg kom hjem, men vanskelig når det ikke er noe fasit... Så håper noen er villige til å lage løsningsforslag! Det er lenge å vente helt til januar :(
Synes tiden ble ganske knapp, men fikk gjort alle oppgaver (selv om det ble litt feil her og der)
Noen som vet ca krav for å få en femmer? Mistenker at jeg vil ligge på en firer, men kan alltid håpe 8-)
Det er vel 45 poeng tror jeg. Mener også å ha lest at poeng bare er veiledende, og at det til syvende og sist vil bli gjort en helhetsvurdering ut ifra hva du har vist gjennom besvarelsene.
Mener å ha lest en plass at 80% til 95% er en femmer, men synes egentlig at det er et litt høyt nivå for vgs :|. Så 45 poeng (75%) virker nok mer trolig ja. Håper hvertfall det :lol:
Bendie

Privatistkarina skrev:
Gjest skrev:
Privatistkarina skrev:Så glad for at noen snakker om denne eksamenen! Prøvde å rette selv når jeg kom hjem, men vanskelig når det ikke er noe fasit... Så håper noen er villige til å lage løsningsforslag! Det er lenge å vente helt til januar :(
Synes tiden ble ganske knapp, men fikk gjort alle oppgaver (selv om det ble litt feil her og der)
Noen som vet ca krav for å få en femmer? Mistenker at jeg vil ligge på en firer, men kan alltid håpe 8-)
Det er vel 45 poeng tror jeg. Mener også å ha lest at poeng bare er veiledende, og at det til syvende og sist vil bli gjort en helhetsvurdering ut ifra hva du har vist gjennom besvarelsene.
Mener å ha lest en plass at 80% til 95% er en femmer, men synes egentlig at det er et litt høyt nivå for vgs :|. Så 45 poeng (75%) virker nok mer trolig ja. Håper hvertfall det :lol:
En femmer skal tilsvare en poengsum fra 44-54 poeng sånn ca.
Bendie

privatist skrev:
Emma7 skrev:Hvordan løste dere oppgaven 1b på del i? Den med kumulativ frekvens
Jeg lagde skjema hvor jeg skrev opp periodene og tallene som står oppført. Brukte rekkefølgen som tallene da allerede stod i. Fikk at den kumulative frekvensen var 60. Forklarte videre at tallet var summen av periode 1,2,3 og 4, og at da 60 biler hadde passert. Noe i den duren :roll: Er usikker på om det er riktig, da...

Jeg fikk at den kumulative frekvensen var 6... Fordi det var 6 perioder det kjørte 18 eller færre biler gjennom lyskrysset. Mulig jeg tolket oppgaven feil da :|
Privatist

Bendie skrev:
privatist skrev:
Emma7 skrev:Hvordan løste dere oppgaven 1b på del i? Den med kumulativ frekvens
Jeg lagde skjema hvor jeg skrev opp periodene og tallene som står oppført. Brukte rekkefølgen som tallene da allerede stod i. Fikk at den kumulative frekvensen var 60. Forklarte videre at tallet var summen av periode 1,2,3 og 4, og at da 60 biler hadde passert. Noe i den duren :roll: Er usikker på om det er riktig, da...

Jeg fikk at den kumulative frekvensen var 6... Fordi det var 6 perioder det kjørte 18 eller færre biler gjennom lyskrysset. Mulig jeg tolket oppgaven feil da :|
Tror dette er riktig :D Jeg forstod oppgaven på en annen måte dessverre, men jeg skrev også at jeg antok at de mener tallet 18 som allerede står oppført i listen. Fikk derfor at den kumulative frekvensen var 60 :o Så om jeg får feil, så vet de ihvertfall at hele oppgaven er tolket feil og ikke fordi jeg ikke kan det :lol:
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Den kumulative frekvensen for 18, er antall perioder med grønt lys hvor høyst 18 biler passerte. Så det er 6 som er riktig svar her.
Marte_

Hva fikk dere på siste oppgaven på del 2 på 2 p eksamen? Synes det diagrammet var veldig vanskelig..
Svar