Kjemi uorganisk analyse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ingebinge12

Har grublet på denne oppgaven en stund nå.. Noen som kan hjelpe meg?:)

Du har to kolber med ett oppløst salt i hver kolbe. Begge løsningene er fargeløse. Under følger ei liste med mulige salter:

NaOH

NaHSO4

NH4Cl

Na2CO3

AgNO3

CuSO4

1. Du overfører litt løsning til hvert sitt reagensrør og tilsetter noen dråper av syre-base-indikatoren bromtymolblått (BTB).

I det ene røret blir løsningen farget gul, i det andre blir den farget blå.

Hvilke av saltene på lista kan du nå utelukke ut fra opplysningene ovenfor?

2. Det er to salter på lista som kan gi gul farge med BTB.

Foreslå en enkel kjemisk test du kan utføre på skolelaboratoriet for å avgjøre hvilket av disse to saltene det er i den ene kolben.

Forklar hvilke observasjoner du vil gjøre.

3. Du heller de to opprinnelige løsningen sammen i et begerglass. Da gjør du disse observasjonene:

- Det blir brusing av gass

- Gassen er fargeløs

- Du kjenner ingen lukt fra løsningen i begerglasset.

- Det blir ikke dannet bunnfall.

Skriv reaksjonslikning for reaksjonen der det dannes gass.

Hvilke salter er oppløst i de to kolbene?
Casio 991

Hei, jeg har bare kjemi 1 men syns det var en interessant oppgave så prøver meg likevel. Om det er rivende galt blir sikkert noen med litt mer kunnskap så engasjert at de retter opp i det.

Sølvnitrat gir nøytral løsning, den kan utelukkes.

Gul farge i BTB betyr at løsningen er sur, de to saltene som gir sur løsning er CuSO4 og NH4Cl, en enkelt test for å finne ut hvilken av de to saltene som er i kolben kan være å tilsette Na2CrO4, her vil kromatet gi utfelling med kobber og danne CrCuO4, som er gulbrunt.

Om blanding gir brusing må det være Na2CO3 i den ene kolben, da det er den eneste som danner brusing gjennom at CO2 dannes når den reagerer med syre, antar ammonium vil gi opphav til lukt, så da må det være NaHSO4 i den andre

Så da har vi svaret
casio 991

Glemte reaksjonslikningen for reaksjonen der det dannes gass

2NaHSO4 (aq) + Na2CO3 (aq) → 2Na2SO4 (aq) + CO2 (g) + H2O (l)
Svar