1P eksamen Høst 2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mattenoob123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 11/11-2020 15:18

Seb1929 skrev:
Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Er oppgave 4b på del 1 riktig? Arealet av trekanten blir jo ikke 36cm^2 med dine mål?
Blir ikke sidene 12cm?
fikk 12 jeg også.
mattenoob123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 11/11-2020 15:18

LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Veit du hvordan sensor stiller seg til slurvefeil? Ekle feil som 11/20 = 60% og ikke 55%. Har flere idiotiske slurvefeil, selv om framgangsmåten og alt egt. er riktig. Kikka godt igjennom, men blir alltid blind på slurv
Gjest

mattenoob123 skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Veit du hvordan sensor stiller seg til slurvefeil? Ekle feil som 11/20 = 60% og ikke 55%. Har flere idiotiske slurvefeil, selv om framgangsmåten og alt egt. er riktig. Kikka godt igjennom, men blir alltid blind på slurv
kan sikkert gi full uttelling med en kommentar om slurvefeil
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Seb1929 skrev:
LektorNilsen skrev:
Seb1929 skrev: Et spørsmål. Oppgave1c.
Er det ikke 0.7 prosentpoeng per min man finner?
Akkurat denne situasjonen er litt "tricky", for det er jo slik at y-verdiene her er prosent av makspuls.
Når stigningstallet til linja er 0,7, betyr det at y-øker med 0,7 enheter hver gang x øker med én enhet.
Når enheten for y da er prosent av makspuls, vil 0,7 enheter være 0,7 prosent av makspuls.

Jeg sier altså ikke at pulsen øker med 0,7% per minutt, men at økningen er på 0,7 % av makspuls per minutt. Det første vil ikke være en konstant størrelse, men det er det sistnevnte, siden makspulsen er en fast størrelse.

Håper dette ga mening, så er jeg selvfølgelig åpen for å diskutere denne tolkningen.
Ja, syns ikke den heller var så lett. Skjønner jo hva du sier og det gir jo mening, men hvis man tar y verdien i x = 5 som var 83.875*1.007^15 skal ikke det da bli lik y-verdien i x = 20 som var 94?
Da tenker man i så fall at det er en økning på 0,7 % per minutt i 15 minutter med utgangspunkt i 83,875. Men det er jo ikke 0,7 prosent av 83,875 som er stigningstallet til linja, det er 0,7 % av makspulsen.

(så vil tilfeldighetene ha det til at det nesten stemmer i akkurat dette tilfellet da... altså at det eksponentielle uttrykket du oppgir, stemmer ganske bra med det lineære i akkturat dette intervallet)
Seb1929
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 19/11-2019 18:12

LektorNilsen skrev:
Seb1929 skrev:
LektorNilsen skrev: Akkurat denne situasjonen er litt "tricky", for det er jo slik at y-verdiene her er prosent av makspuls.
Når stigningstallet til linja er 0,7, betyr det at y-øker med 0,7 enheter hver gang x øker med én enhet.
Når enheten for y da er prosent av makspuls, vil 0,7 enheter være 0,7 prosent av makspuls.

Jeg sier altså ikke at pulsen øker med 0,7% per minutt, men at økningen er på 0,7 % av makspuls per minutt. Det første vil ikke være en konstant størrelse, men det er det sistnevnte, siden makspulsen er en fast størrelse.

Håper dette ga mening, så er jeg selvfølgelig åpen for å diskutere denne tolkningen.
Ja, syns ikke den heller var så lett. Skjønner jo hva du sier og det gir jo mening, men hvis man tar y verdien i x = 5 som var 83.875*1.007^15 skal ikke det da bli lik y-verdien i x = 20 som var 94?
Da tenker man i så fall at det er en økning på 0,7 % per minutt i 15 minutter med utgangspunkt i 83,875. Men det er jo ikke 0,7 prosent av 83,875 som er stigningstallet til linja, det er 0,7 % av makspulsen.

(så vil tilfeldighetene ha det til at det nesten stemmer i akkurat dette tilfellet da... altså at det eksponentielle uttrykket du oppgir, stemmer ganske bra med det lineære i akkturat dette intervallet)
Ah okei ja ser den. Håper ikke jeg blir trukket alt for mye med at heller skrev "prosentpoeng" enn "prosent" :(
Senpondo

Ser jeg har feil 6C, 7C på del 1 og 1C på del 2.

Slurv på 7C og 1C 9/5=88% og på 1C skrev jeg "Han hadde høyere enn 92 % fra 17,5-30 og 47,5-50, tilsammen 30 (i stedet for 20) minutter. Får håpe det fortsatt holder til 6'er, hvordan er poengskalaen om dagen? Er det forsatt 57/60 for 6'er?
mattenoob123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 11/11-2020 15:18

LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Noen som kan forklare meg oppgave 2C på del 2? Jeg bare satt v som x i formelen i CAS. og bare lot den regne det ut.
50=25*x/60*3
får x=40. Hva har jeg gjort feil?
Lemmo

mattenoob123 skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Noen som kan forklare meg oppgave 2C på del 2? Jeg bare satt v som x i formelen i CAS. og bare lot den regne det ut.
50=25*x/60*3
får x=40. Hva har jeg gjort feil?
Hey, du må huske parantenser i Geogebra. Jeg bruker alltid alt for mange.

Jeg skrev inn: 50 = (25*x)/(60*3) og fikk 360.
mattenoob123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 11/11-2020 15:18

Lemmo skrev:
mattenoob123 skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Noen som kan forklare meg oppgave 2C på del 2? Jeg bare satt v som x i formelen i CAS. og bare lot den regne det ut.
50=25*x/60*3
får x=40. Hva har jeg gjort feil?
Hey, du må huske parantenser i Geogebra. Jeg bruker alltid alt for mange.

Jeg skrev inn: 50 = (25*x)/(60*3) og fikk 360.
Søren, takk for hjelp! Kanskje en snill snill sensor ikke gir 0 poeng for b og c :lol:
frirep

LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.

På del 2 oppg 5, når jeg systematiserer opplysningene i en krysstabell får man jo at sannsynligheten blir 11/14? For det er 14 stk som har idrett og 11 av dem er ikke i korpset? Eller?
Gjest

frirep skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.

På del 2 oppg 5, når jeg systematiserer opplysningene i en krysstabell får man jo at sannsynligheten blir 11/14? For det er 14 stk som har idrett og 11 av dem er ikke i korpset? Eller?
Når læreren trekker tilfeldig trekker han et ut av alle 20 elevene, ikke bare av de 14 som har idrett. Derfor er antall mulige 20. Og antall gunstige 11.
mattiss

LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Hei.
Har alle samme svar som deg på hele eksamenen utenom 7 b og 7 c. Fått noen andre tall der enn deg.
Skal man ikke regne ut differansen i kroner
(salgspris * ant kilogram)- (kostpris*ant kilogram)= 15000 kr i første del(sørfisk). (=3750kr i nordfisk) osv... Ser du bare har gått rett på differansen, uten å tenke på ant.kilogram. Har videre brukt denne differansen til utregninger, og har derfor andre eventuelle følgefeil i forhold til din fasit.
Jokke321

LektorNilsen skrev:
Seb1929 skrev: Et spørsmål. Oppgave1c.
Er det ikke 0.7 prosentpoeng per min man finner?
Akkurat denne situasjonen er litt "tricky", for det er jo slik at y-verdiene her er prosent av makspuls.
Når stigningstallet til linja er 0,7, betyr det at y-øker med 0,7 enheter hver gang x øker med én enhet.
Når enheten for y da er prosent av makspuls, vil 0,7 enheter være 0,7 prosent av makspuls.

Jeg sier altså ikke at pulsen øker med 0,7% per minutt, men at økningen er på 0,7 % av makspuls per minutt. Det første vil ikke være en konstant størrelse, men det er det sistnevnte, siden makspulsen er en fast størrelse.

Håper dette ga mening, så er jeg selvfølgelig åpen for å diskutere denne tolkningen.
Ett spørsmål vedrørende sannsynlighet:
Hadde 1t-eksamen i dag. Ser oppgavene gir mye poeng selv om de tar lite tid. Er det slik at alt håp er ute hvis man har regnet feil, eller kan man få feks 1/2 poeng ved å være delvis på vei? Jeg skrev eksempelvis 9/10 * 8/9 istedenfor 8/10 * 7/9...
123saf

Seb1929 skrev:
Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Er oppgave 4b på del 1 riktig? Arealet av trekanten blir jo ikke 36cm^2 med dine mål?
Blir ikke sidene 12cm?
Jeg fikk også at sidene var 12 cm
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

123saf skrev:
Seb1929 skrev:
LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Blir ikke sidene 12cm?
Jeg fikk også at sidene var 12 cm
Det stemmer det. Rettet opp i det umiddelbart, så versjonen som ligger ute nå skal være korrekt :)
Svar