årlig vekstrate

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
julie0110

Jeg ser på en forelesning der læreren har funnet fram til årlig gjennomsnittlige vekstrate.
Produksjon i 1975 er satt til 1 og produksjon i 2010 er satt til 4. Dette gir en vekstrate på 4%.

Ut ifra formelen jeg bruker får jeg noe helt annet;
Når jeg skal regne ut dette selv så tenker jeg at jeg finner total vekst som er (4-1)/4 x 100% = 300%. For å finne årlig vekstrate dividerer jeg videre med 36 år og kommer fram til 8.3%

hvis jeg skal dobbeltsjekke ved å ta 1x(1+0.083)^36 for å se om jeg har regnet riktig får jeg jo 17.6 som er mye mer enn 4!

jeg skjønner ikke hvordan jeg tenker feil her om noen forstår hva jeg surrer med og kunne hjulpet meg

takk :)
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

julie0110 skrev:Jeg ser på en forelesning der læreren har funnet fram til årlig gjennomsnittlige vekstrate.
Produksjon i 1975 er satt til 1 og produksjon i 2010 er satt til 4. Dette gir en vekstrate på 4%.

Ut ifra formelen jeg bruker får jeg noe helt annet;
Når jeg skal regne ut dette selv så tenker jeg at jeg finner total vekst som er (4-1)/4 x 100% = 300%. For å finne årlig vekstrate dividerer jeg videre med 36 år og kommer fram til 8.3%

hvis jeg skal dobbeltsjekke ved å ta 1x(1+0.083)^36 for å se om jeg har regnet riktig får jeg jo 17.6 som er mye mer enn 4!

jeg skjønner ikke hvordan jeg tenker feil her om noen forstår hva jeg surrer med og kunne hjulpet meg

takk :)
Du kan finne vekstraten fra den andre formelen du bruker hvis antall år og start/sluttproduksjon er kjent:

[tex]Startproduksjon*(1+vekstrate)^{antall år} = sluttproduksjon \\ 1*(1+vekstrate)^{35} = 4 \\ vekstrate = 4^{1/35}-1 = 0.0404 \approx 0.04[/tex]
Svar