Fysikk 1, kap. 5

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Hei!


Jeg trenger litt hjelp med denne oppgaven:

Når dvergflagermus oppdager et bestemt bytte, sender den ut 15 lyspulser i sekundet. Den lutter etter ekko mellom hverpuls, og ny puls sendes ut umiddelbart etter at ekko er mottatt. Når byttet er nær, sender flaggermusa ut lydpulser 180 ganger i sekundet.

C) Hvor stor er avstanden s på figuren når insektet oppdages? Hvor nær er insektet i sluttfasen?


Blir det riktig å regne slik:

s=v*t
s=440m/s * 0,067 (<-1/15) = 26,8 m
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

hola skrev:Hei!


Jeg trenger litt hjelp med denne oppgaven:

Når dvergflagermus oppdager et bestemt bytte, sender den ut 15 lyspulser i sekundet. Den lutter etter ekko mellom hverpuls, og ny puls sendes ut umiddelbart etter at ekko er mottatt. Når byttet er nær, sender flaggermusa ut lydpulser 180 ganger i sekundet.

C) Hvor stor er avstanden s på figuren når insektet oppdages? Hvor nær er insektet i sluttfasen?


Blir det riktig å regne slik:

s=v*t
s=440m/s * 0,067 (<-1/15) = 26,8 m
stemmer vel det.

men må nok være 15 lydpulser/sek i oppg.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Janhaa skrev:
hola skrev:Hei!


Jeg trenger litt hjelp med denne oppgaven:

Når dvergflagermus oppdager et bestemt bytte, sender den ut 15 lyspulser i sekundet. Den lutter etter ekko mellom hverpuls, og ny puls sendes ut umiddelbart etter at ekko er mottatt. Når byttet er nær, sender flaggermusa ut lydpulser 180 ganger i sekundet.

C) Hvor stor er avstanden s på figuren når insektet oppdages? Hvor nær er insektet i sluttfasen?


Blir det riktig å regne slik:

s=v*t
s=440m/s * 0,067 (<-1/15) = 26,8 m
stemmer vel det.

men må nok være 15 lydpulser/sek i oppg.
Hei!

Jeg trenger også hjelp med denne oppgaven:

De bestemmer seg for å undersøke det grønne laserlyset nærmere og måler avstandene som er gott på figuren.

C) Bruk målingene til å bestemme bølge lengden til det grønne laserlyset.
Vedlegg
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (30.82 kiB) Vist 1058 ganger
Svar