Fysikk 1, kap. 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Hei!

Jeg trenger hjelp med denne oppgaven:
Vedlegg
hi.PNG
hi.PNG (94.56 kiB) Vist 1646 ganger
Fysikkgjest

a) I tidsromet [t[tex]_{1}[/tex] , t[tex]_{2}[/tex] ] har eg tilbakelagt veglengda

s = [tex]\int_{t_{1}}^{t_{2}}[/tex] v dt = arealet under v-t-grafen frå t[tex]_{1}[/tex] til t[tex]_{2}[/tex] ,o.s.v.............

b) Gjennomsnittsfarta [tex]\overline{v}[/tex] = [tex]\frac{s}{t_{2} - t_{1}}[/tex]

c) Akselerasjonsgrafen ?

a = a( t ) = [tex]\frac{dv}{dt}[/tex] = stigningstalet til v-t-grafen ( her må vi dele inn det aktuelle tidsromet i tre intervall )
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Fysikkgjest skrev:a) I tidsromet [t[tex]_{1}[/tex] , t[tex]_{2}[/tex] ] har eg tilbakelagt veglengda

s = [tex]\int_{t_{1}}^{t_{2}}[/tex] v dt = arealet under v-t-grafen frå t[tex]_{1}[/tex] til t[tex]_{2}[/tex] ,o.s.v.............

b) Gjennomsnittsfarta [tex]\overline{v}[/tex] = [tex]\frac{s}{t_{2} - t_{1}}[/tex]

c) Akselerasjonsgrafen ?

a = a( t ) = [tex]\frac{dv}{dt}[/tex] = stigningstalet til v-t-grafen ( her må vi dele inn det aktuelle tidsromet i tre intervall )

a) A= g*h/2 = 10*5/2 = 25m Er dette riktig?
b) gjennomsnittsfart= 387,5m / 155s= 2,5 m/s
Jeg tok arealet under hele grafen og fikk 387,5. 155s er hele tidsintervallet.
Er dette riktig.
Fysikkgjest

Vedk. punkt a:

Hugs at v-t-grafen er eit trapes . Denne figuren har arealet

A = [tex]\frac{a + b}{2}[/tex] [tex]\cdot[/tex] h ( der a og b er lengda på dei parallelle( horisontale ) sidene )

Har problem med å lese figuren ( p.g.a. små og svak skrift ) , men det kan sjå ut som om

grunnlinja a = 155 sekund , medan b ( den tida eg syklar med konstant fart ) = 140 sekund

Høgda h = 5 meter ( slik du skriv )
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Fysikkgjest skrev:Vedk. punkt a:

Hugs at v-t-grafen er eit trapes . Denne figuren har arealet

A = [tex]\frac{a + b}{2}[/tex] [tex]\cdot[/tex] h ( der a og b er lengda på dei parallelle( horisontale ) sidene )

Har problem med å lese figuren ( p.g.a. små og svak skrift ) , men det kan sjå ut som om

grunnlinja a = 155 sekund , medan b ( den tida eg syklar med konstant fart ) = 140 sekund

Høgda h = 5 meter ( slik du skriv )

så svaret vil da bli følgende:

A= 155s+140s/2 *5 = 737, 5 m Og dette er strekningen til butikken?

Når det gjelder oppgave b. Regne jeg det riktig i stad?
Fysikkgjest

No har du fått rett svar på punkt a.

Rett tenkt på punkt b , men arealet under v-t-grafen er feil ( bruk det " nye " a-svaret og sett inn dette i formelen for gjennomsnittsfarta ).
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Fysikkgjest skrev:No har du fått rett svar på punkt a.

Rett tenkt på punkt b , men arealet under v-t-grafen er feil ( bruk det " nye " a-svaret og sett inn dette i formelen for gjennomsnittsfarta ).
Åja. Da blir svaret: 737m/155s =4,76 m/s

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal tegne akselerasjonsgraf. Du skrev at man må derivere?????
Fysikkgjest

Hugs at den deriverte til ein lineær funksjon ( y = a x + b ) er lik stigningstalet ( a ) til grafen.

v-t-grafen er sett saman av tre " lineære " element .
Finn ( les av ) stigninga ( [tex]\frac{\bigtriangleup v}{\bigtriangleup t}[/tex] ) til kvar av desse , og problemet er løyst.
Svar