Sliter med matte, hvor mye skal jeg øve per dag?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kkskdk

:) Har strøket matte 2py 6 ganger nå. Er helt latterlig frustrerende å stryke gang på gang, men jeg er en person som ikke gir opp før jeg får det til. De siste gangene har jeg aldri satt meg ordentlig inn i stoffet, og skumleste på alt og øvde, men jeg gjorde alt halvveis og forsto ikke det meste. Men nå er det 6mnd til eksamen, (5mnd for meg) og har begynt å øvd på potenser og standardform. Problemet mitt er at jeg får til oppgavene der og da, men med så mange ulike formler, ulike måter å regne ut på etc, så glemmer jeg alt til neste dag. Hva må jeg gjøre for at alt skal sitte fast som lim i hodet? Det hjelper heller ikke å lese om og om igjen på ulike formlene. Og hvor mange timer burde jeg jobbe med matten? Og hvor mange kapitler/oppgaver skal jeg fokusere på hver dag for at jeg faktisk skal kunne lære meg alt 100% og faktisk forstå fremfor å gjøre hele boka på 1 mnd og ikke har forstått noe.
SCS900
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 11/11-2020 16:30

Ville anbefalt å jobbe et par timer med stoffet hver dag og jobbe med tidligere eksamens oppgaver. Personlig så har jeg ikke vært stor fan av store tekst oppgaver som kommer i p matte fagene.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hei, dette vil nok høres rart ut, men jeg anbefaler deg å ta kontakt med en privatlærer (ikke store firmaer som Sonans, Akademiet etc) for å gi deg litt hjelp i uken,
lage en plan sammen,lære studietips og ikke minst være motiverende. Noen ganger må man innse at dette klarer man ikke på egenhånd, og det er helt greit.

Det jeg sier videre er vil nok høres litt surt ut, men det er ikke noe fasitsvar på hvordan vi lærer. Forskere har prøvd i hundrevis av år å forstå dette, og det er ikke
en forent beste måte som virker for alle. Det som fungerer for meg, fungerer ikke for naboen min, og det som fungerer for naboen min fungerer kanskje ikke for deg.
En sylkort oppsummering av ulike teorier kan finnes her http://digitaldidaktikk.no/refleksjon/d ... ngsteorier. Kort sagt må hver enkelt prøve ut ulike læringsstrategier
for hva som fungerer, og ofte går dette bedre med en personlig trener.

Lærer du best av det visuelle? Se på videoer f,eks. Eller av å høre noen gå igjennom en oppgave? Eller å lese selv? Dette må en finne ut av.

Selv lærer jeg med å gjøre (konstruktiv læringsteori) og fint lite av å se en video, eller være i en forelesning. Jeg liker godt å ta notater fra læreboken, med fargeblyanter
(selv på vanskelig matematikk), en side av gangen. Når jeg har skrevet av en side i notatboken min snur jeg den, lukker øynene og prøver å se for meg hva som stod på siden.
Klarer jeg ikke det tar jeg nye notater av siden. Deretter regner jeg på noen oppgaver som går på det temaet som er fra den siden, før jeg går videre.

--------

Når dette er gjort, ser jeg kaanskje en video eller to av ett tema som var spesielt vanskelig. Men det er mer fordi det er behagelig å få en pause fra all skrivingen ^^

Neste steg er å gå over de 5 siste årene med eksamensoppgaver. Her går jeg igjennom disse raskt og bare noterer meg hvilke tema oppgavene omhandler.
F.eks var det 7 oppgaver om standardform, 6 om økonomi også videre. Så lager jeg ett søylediagram / sorterer oppgavene fra mest forekomne til minst.
Om det var flest oppgaver om økonomi jobber jeg med denne type oppgaver. Prøver først selv, så leser jeg i boken, stanger hodet litt i veggen. Det går en stund
før jeg ser på løsningsforslaget.

Deretter går jeg løs på eksamensett, da løser jeg ett helt sett akkurat likt som jeg ville gjort på eksamen. Jeg har en stoppeklokke ved siden av meg, og passer
på å ikke bruke mer enn 3 timer på første del, og 2 timer på andre. Trener på å føre fint og oversiktlig, store figurer også videre.

Når jeg er ferdig ser jeg over løsningsforslaget og retter min egen eksamen. Ser over feilene mine, og hvor det gikk galt. Deretter leser jeg meg opp på disse temaene jeg ikke fikk til
kanskje jeg ser en video, leser litt mer over notatene mine, løser noen flere oppgaver.

Så gjentar jeg bare stegene ovenfor med neste eksamensset, og neste sett, og neste sett.. Mens jeg prøver å sette en ny "highscore" på antall riktige.

----

Men igjen er dette min strategi, du må finne din egen vei, og det går helt greit om det tar litt tid.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gjest

anbefaler at du begynner å jobbe med ungdomsskole pensum fra 8,9 og 10 klasse i noen måneder for å dekke det grunnleggende. Finn deretter frem kompetansemålene for 1P og les gjennom hva som kreves. Sett opp en fremdriftsplan sammen med en privatlærer med erfaring for både 1P og 2P for å sikre en naturlig overgang fra vg1 til vg2 pensum.
Gjest

her finner du en god oversikt over ungdomsskole pensum bøker dersom du ønsker å starte derfra.
https://brettboka.no/edushop/categories/7000


her er en god ressursside til 2P og 1P også
https://ndla.no/nb/subjects/subject:29/ ... a2c4b89db7
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Kkskdk skrev:Problemet mitt er at jeg får til oppgavene der og da, men med så mange ulike formler, ulike måter å regne ut på etc, så glemmer jeg alt til neste dag. Hva må jeg gjøre for at alt skal sitte fast som lim i hodet? Det hjelper heller ikke å lese om og om igjen på ulike formlene. Og hvor mange timer burde jeg jobbe med matten? Og hvor mange kapitler/oppgaver skal jeg fokusere på hver dag for at jeg faktisk skal kunne lære meg alt 100% og faktisk forstå fremfor å gjøre hele boka på 1 mnd og ikke har forstått noe.
Du har fått fornuftig svar fra Nebu allerede.

Jeg kan tilføye at dersom det er det å huske potensreglene du sliter med (siden det er så mange av dem), så kan flashcards være nyttige. Du får kjøpt små papirkort i visittkortstørrelse i 100-pakninger hos f.eks. Staples (eller du kan klippe dem til selv).

Så, for å lære deg at $a^p / a^q = a^{p-q}$, så skriver du ${a^p \over a^q}$ på fremsiden av et kort, og $a^{p-q}$ på baksiden.

Dette gjør du med alle potensreglene, slik at du får en bunke med kort.

Du kan også lage kort for andre formler, f.eks. "Formel for prosentvis endring", som er "(ny verdi - gammel verdi) / gammel verdi", osv.

Så stokker du kortene og tester deg selv, helst hver dag. (De kortene du alltid klarer, kan du etter hvert legge bort noen dager/uker.)

Dette kalles "active recall"/"self testing" og gir en mye høyere læringseffekt enn å bare "lese om og om igjen på ulike formlene", som du selv har oppdaget at ikke fungerer.

Se f.eks. https://ncase.me/remember/
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Flashcards er nydelig! Har lært hele fag på universitetet på den måten.

Tror dessverre mange elever låser seg til en måte å lære på, som ikke virker.
"Men denne metoden virker jo for Knut, hvorfor får ikke jeg det til? Er jeg dum fordi Knut får til og ikke meg?"

Men om ett redskap ikke fungerer for å lære, så er det bedre å bare bytte. Kanskje du lærer best med å slå matematikken med en spade og ikke en drill ;-)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar