Hei, dette vil nok høres rart ut, men jeg anbefaler deg å ta kontakt med en privatlærer (ikke store firmaer som Sonans, Akademiet etc) for å gi deg litt hjelp i uken,
lage en plan sammen,lære studietips og ikke minst være motiverende. Noen ganger må man innse at dette klarer man ikke på egenhånd, og det er helt greit.
Det jeg sier videre er vil nok høres litt surt ut, men det er ikke noe fasitsvar på hvordan vi lærer. Forskere har prøvd i hundrevis av år å forstå dette, og det er ikke
en forent beste måte som virker for alle. Det som fungerer for meg, fungerer ikke for naboen min, og det som fungerer for naboen min fungerer kanskje ikke for deg.
En sylkort oppsummering av ulike teorier kan finnes her
http://digitaldidaktikk.no/refleksjon/d ... ngsteorier. Kort sagt må hver enkelt prøve ut ulike læringsstrategier
for hva som fungerer, og ofte går dette bedre med en personlig trener.
Lærer du best av det visuelle? Se på videoer f,eks. Eller av å høre noen gå igjennom en oppgave? Eller å lese selv? Dette må en finne ut av.
Selv lærer jeg med å gjøre (konstruktiv læringsteori) og fint lite av å se en video, eller være i en forelesning. Jeg liker godt å ta notater fra læreboken, med fargeblyanter
(selv på vanskelig matematikk), en side av gangen. Når jeg har skrevet av en side i notatboken min snur jeg den, lukker øynene og prøver å se for meg hva som stod på siden.
Klarer jeg ikke det tar jeg nye notater av siden. Deretter regner jeg på noen oppgaver som går på det temaet som er fra den siden, før jeg går videre.
--------
Når dette er gjort, ser jeg kaanskje en video eller to av ett tema som var spesielt vanskelig. Men det er mer fordi det er behagelig å få en pause fra all skrivingen ^^
Neste steg er å gå over de 5 siste årene med eksamensoppgaver. Her går jeg igjennom disse raskt og bare noterer meg hvilke tema oppgavene omhandler.
F.eks var det 7 oppgaver om standardform, 6 om økonomi også videre. Så lager jeg ett søylediagram / sorterer oppgavene fra mest forekomne til minst.
Om det var flest oppgaver om økonomi jobber jeg med denne type oppgaver. Prøver først selv, så leser jeg i boken, stanger hodet litt i veggen. Det går en stund
før jeg ser på løsningsforslaget.
Deretter går jeg løs på eksamensett, da løser jeg ett helt sett akkurat likt som jeg ville gjort på eksamen. Jeg har en stoppeklokke ved siden av meg, og passer
på å ikke bruke mer enn 3 timer på første del, og 2 timer på andre. Trener på å føre fint og oversiktlig, store figurer også videre.
Når jeg er ferdig ser jeg over løsningsforslaget og retter min egen eksamen. Ser over feilene mine, og hvor det gikk galt. Deretter leser jeg meg opp på disse temaene jeg ikke fikk til
kanskje jeg ser en video, leser litt mer over notatene mine, løser noen flere oppgaver.
Så gjentar jeg bare stegene ovenfor med neste eksamensset, og neste sett, og neste sett.. Mens jeg prøver å sette en ny "highscore" på antall riktige.
----
Men igjen er dette min strategi, du må finne din egen vei, og det går helt greit om det tar litt tid.