1T eksamen til våren - Strategier?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Billy-Jones
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 22/10-2020 13:52

Hei. I korte trekk tok jeg 1T-eskamen denne høsten som privatist, men må ta den på nytt til våren. Har ganske god kontroll på stoffet og får mulighet til å jobbe videre med dette til våren, men er ikke særlig dreven i Geogebra. Jeg ser at fagfornyelsen øke kravet til digitale hjelpemidler med bruk av Python som jeg aldri har vært borti. Så jeg spør dere som er drevne :)

- Vil det nå bli lagt like mye vekt på både Geogebra som Python, eller er det bare Python som vil legges vekt på? Vil Python kunne brukes i alle oppgaver eller har begge programmene sitt bruksområde?
- Hvis jeg nå skal gå inn for å lære Python knyttet til læringsmålene i matte, er det noen nettressurser eller pensum?

Setter enorm pris på trips for å haven på god kjøl frem til våren :D
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, om du tar 1T som privatist til våren kan du fortsatt ta det etter den gamle læreplanen. Vil anbefale det, for da vet du hva du går til. Når det gjelder Fagfornyelsen så må man kunne både programmering og GeoGebra (graftegner/CAS) utifra hvordan oppgaver som har blitt gitt som eksempler så langt. Kunne sagt mer om hvilke oppgavetyper som er mest egnet til de ulike her, men tar du eksamen etter den gamle læreplanen trenger du ikke tenke på programmering i det hele tatt.
Svar