Substitusjon - Integraler R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

God kveld!

Jeg må mase litt her igjen... :roll:

Nå har jeg forsøkt på denne her en liten stund, samt sett på fasitsvaret, men jeg forstår ikke helt hvordan det blir sånn.

Jeg skal finne integralet til [tex]\int (4e^{2x+1})[/tex]

Det jeg har gjort til nå:
Satt konstanten (4) utenfor.

[tex]4 \int(e^{2x+1})[/tex]

Så har jeg brukt substitusjon/variabelskifting og satt [tex]u = 2x+1[/tex], dvs [tex]u' = 2[/tex]

Deretter har jeg satt opp stykket slik:
[tex]4\int (e^u \cdot du)[/tex]

Fyller jeg da inn verdier får jeg noe slikt:
[tex]4 \int(e^{2x+1} \cdot 2)[/tex]

Men hvis jeg nå legger sammen får jeg jo : [tex]\int (8 \cdot e^{2x+1})[/tex]

Svaret skal bli [tex]2e^{2x+1}+C[/tex] - men hvor blir det av konstanten 4? Jeg har en fornemmelse om at jeg kanskje skulle brukt [tex]\int (e^{kx})=\frac{1}{k} \cdot e^{kx} +c[/tex] her en vei, men litt usikker. Hvordan blir det i så fall med tanke på at det er både variabler og konstant i potensen?

Noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg overser her? Har kun holdt på med integraler i 2 dager, så er fremdeles litt fersk... :shock:
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, substitusjon er en nyttig strategi her - men det er noe du har oversett her.

Som du er inne på, er $u' = 2$. Men det betyr at $\frac{\mathrm{d}u}{\mathrm{d}x} = 2$, som igjen betyr at $\mathrm{d}u = 2\,\mathrm{d}x$.

Så når du skal erstatte $4\int e^{2x+1}\,\mathrm{d}x$ med å bytte variabelen til $u$, må du også ta hensyn til hvordan du kan erstatte $\mathrm{d}x$ med $\mathrm{d}u$.

Hint: Dersom du har $2\,\mathrm{d}x$ i integranden, kan denne erstattes med $\mathrm{d}u$, som vi ser over.
Mattebruker

Alternativ løysing ( Kjerneregelen baklengs ):

4[tex]\int[/tex] [tex]e^{2x + 1}[/tex] dx =2 [tex]\int[/tex] 2 e[tex]^{2x + 1}[/tex] dx = [tex]\int[/tex]( 2x + 1 )' e[tex]^{2x + 1}[/tex] dx ( kjerneregelen baklengs ) = 2 e[tex]^{2x + 1}[/tex] + C
Svar