Trigonometriske likninger - enhetsformelen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

[tex]sin v = \frac{4}{5}, v \varepsilon [90^{\circ}, 180^{\circ}][/tex]
[tex]sin^2 v + cos^2 v = 1[/tex]
[tex](\frac{4}{5})^2 + cos^2v = 1 \leftrightarrow cos v = \pm \sqrt{1 - (\frac{4}{5})^2 }[/tex]

Kan noen forklare meg tankegangen bak dette? Jeg skjønner at man bruker andregradsformelen, men hvorfor blir b = 1? Og hva skjer med -4ac?
Mattebruker

1 - ([tex]\frac{4}{5}[/tex])[tex]^{2}[/tex] = 1 - [tex]\frac{16}{25}[/tex] = [tex]\frac{9}{25}[/tex]

[tex]\sqrt{\frac{9}{25}}[/tex] = [tex]\frac{3}{5}[/tex]

[tex]\left | cosv \right |[/tex] = [tex]\frac{3}{5}[/tex] [tex]\wedge[/tex] v [tex]\in[/tex] [90[tex]^{0}[/tex], 180[tex]^{0}[/tex] ] [tex]\Rightarrow[/tex] cosv =[tex]-[/tex][tex][/tex][tex]\frac{3}{5}[/tex] ( jamfør grafen til cosv ( min favoritt ) eller einingsirkelen )
Gjest

    Gjest skrev:[tex]sin v = \frac{4}{5}, v \varepsilon [90^{\circ}, 180^{\circ}][/tex]
    [tex]sin^2 v + cos^2 v = 1[/tex]
    [tex](\frac{4}{5})^2 + cos^2v = 1 \leftrightarrow cos v = \pm \sqrt{1 - (\frac{4}{5})^2 }[/tex]

    Kan noen forklare meg tankegangen bak dette? Jeg skjønner at man bruker andregradsformelen, men hvorfor blir b = 1? Og hva skjer med -4ac?
    Her brukes i grunnen ikke abc-formelen da man finner kvadratroten av 1 - (4/5)^2 direkte, som = 3/5. Men man kan også gå den noe omstendelige veien om denne formelen slik:

    $(\frac{4}{5})^2 + cos^2v = 1\, => \,cos^2v + (\frac{4}{5})^2 -1 = 0,$

    Her har vi:

    $a = 1, b = 0, c = (\frac{4}{5})^2 -1$ Gitt abc-formelen, får vi da:

    $cosv = \frac{-0 +/-\sqrt{(0)^2 -4((\frac{4}{5})^2 -1)}}{2}$

    $= +/-\frac{ \sqrt{4\cdot (1 - (\frac{4}{5})^2)}}{2} $

    $= +/-\frac{2\sqrt{\frac{9}{25}}}{2}$

    $= +/-\frac{3}{5}$
    Gjest

    Gjest skrev:
      Gjest skrev:[tex]sin v = \frac{4}{5}, v \varepsilon [90^{\circ}, 180^{\circ}][/tex]
      [tex]sin^2 v + cos^2 v = 1[/tex]
      [tex](\frac{4}{5})^2 + cos^2v = 1 \leftrightarrow cos v = \pm \sqrt{1 - (\frac{4}{5})^2 }[/tex]

      Kan noen forklare meg tankegangen bak dette? Jeg skjønner at man bruker andregradsformelen, men hvorfor blir b = 1? Og hva skjer med -4ac?
      Her brukes i grunnen ikke abc-formelen da man finner kvadratroten av 1 - (4/5)^2 direkte, som = 3/5. Men man kan også gå den noe omstendelige veien om denne formelen slik:

      $(\frac{4}{5})^2 + cos^2v = 1\, => \,cos^2v + (\frac{4}{5})^2 -1 = 0,$

      Her har vi:

      $a = 1, b = 0, c = (\frac{4}{5})^2 -1$ Gitt abc-formelen, får vi da:

      $cosv = \frac{-0 +/-\sqrt{(0)^2 -4((\frac{4}{5})^2 -1)}}{2}$

      $= +/-\frac{ \sqrt{4\cdot (1 - (\frac{4}{5})^2)}}{2} $

      $= +/-\frac{2\sqrt{\frac{9}{25}}}{2}$

      $= +/-\frac{3}{5}$
      Aha, nå så jeg det. Jeg var nok litt sliten og uoppmerksom på slutten i går kveld.

      Takk for alle svar!
      Svar