2PY eksamen - bjørnetjeneste

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MatteGeekNot

Jeg har ikke sjans å komme meg gjennom hele Sinus/Sigma boka før eksamen i mai. Gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste ved å gå igjennom gamle eksamensoppgaver og plukke ut de som går igjen? (Median, variasjonsbredde, relativ frekvens, standardform, figurer, histogram)

Hvis jeg pugger skikkelig på disse? Jeg må ha en 3er.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

MatteGeekNot skrev:Jeg har ikke sjans å komme meg gjennom hele Sinus/Sigma boka før eksamen i mai. Gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste ved å gå igjennom gamle eksamensoppgaver og plukke ut de som går igjen? (Median, variasjonsbredde, relativ frekvens, standardform, figurer, histogram)

Hvis jeg pugger skikkelig på disse? Jeg må ha en 3er.
Hvis du må ha 3er, betyr det at du må ha minst 24 av 60 poeng (veiledende poengskala i det minste).
Det er veldig lurt å se gjennom gamle eksamensoppgaver for å se hvor du greiest mulig kan klare å skaffe deg nok poeng.

Hvis du jobber godt med statistikk, både med og uten hjelpemidler, og i tillegg får god kontroll på funksjoner og modellering (f.eks. oppgaver med graftegning og undersøkelse av grafen + modellering ved hjelp av regresjon), har du allerede kommet et langt stykke på vei.
Den beste treningen til eksamen er å jobbe med eksamensoppgaver (og løsningsforslagene til disse), men noen ganger må man bruke boken til å "terpe" slik at man faktisk klarer å angripe eksamensoppgavene på en god måte, og til å få på plass litt teori slik at man forstår innholdet.
Svar