Funksjoner del 1 - 1P

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lola93

Hei,
Gjelder eksamensoppgave 2, (vår 2015, del1).

f(x) =x^2+2x-3
Så skrive av tabellen.
x=-4

-4^2 blir jo -16 på kalkulatoren. Derfor får jeg feil svar, altså f(x)= -27, når det egentlig skal være 5.

Men så sjekket jeg geogebra. hvis jeg endret på funksjonen og skrev minus foran -x i funksjonsuttrykket, da hadde svaret mitt vært riktig.

Når vet man at man skal skrive minus foran, eller ha positivt fortegn, når man løser f(x) verdien av tabellen.
Er det slik at når fortegnet i funksjonen er minus foran xen, blir det alltid minus, mens når det ikke er noe fortegn, (altså pluss), så blir rett og slett alle x-verdier som har minus foran seg positivt, når du regner ut f(x)? feks -3^2 blir da 9, i denne oppgaven og ikke -9.

Her er det jo lett å gjøre feil, så hva er lurt å tenke på når man regner ut f(x) verdiene?

Takk for hjelpen :D
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, her er det viktig å være klar over forskjellen på $-4^2$ og $(-4)^2$.

Førstnevnte betyr $-4^2 = - 4\cdot 4 = -16$, mens den siste betyr $(-4)^2 = (-4)\cdot (-4) = +16$.

Når du har uttrykket $f(x) = x^2 + 2x - 3$, og skal sette inn for $x = -4$, så vil det første leddet blir $(-4)^2 = +16$. Det er jo hele $x$-verdien som er opphøyd i andre.

Men om du har uttrykket $f(x) = -x^2 + 2x - 3$ og skal sette inn for eksempelvis $x = 4$, så vil det første leddet bli $- 4^2 = -16$. For her det er kun $x$-verdien vi setter inn som er opphøyd, ikke fortegnet foran $x^2$-leddet.
Svar